لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۲

«انتخاب هاشمی رفسنجانی نشانه تضعیف جناح اقتدارگرا است»


در حال حاضر، آقای هاشمی رفسنجانی در کنار رياست بر مجلس خبرگان رهبری، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد.
در حال حاضر، آقای هاشمی رفسنجانی در کنار رياست بر مجلس خبرگان رهبری، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد.
اکبر هاشمی رفسنجانی، در پنجمين اجلاس چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبری، پس از رای گيری برای هيئت رييسه جديد، بار ديگر به عنوان رييس این مجلس انتخاب شد.

مجلس خبرگان ۸۶ نماينده دارد که برای نه سال انتخاب می شوند و وظيفه آن نیز نصب و عزل رهبر جمهوری اسلامی و نظارت بر عملکرد وی است.

نيما، روزنامه نگار در تهران، در مورد سابقه فعاليت مجلس خبرگان رهبری به « راديو فردا» گفت: «مجلس خبرگان رهبری تا پيش از آغاز رياست آقای هاشمی در سال گذشته، توسط آيت الله مشکينی اداره می شد که فردی بي طرف و خنثی بود. در آن زمان که طولانی بود و دوره رهبری آيت الله خمينی را نيز دربر می گرفت، آيت الله مشکينی، مجلس خبرگان را به صورت صوری اداره می کرد و کارها عملا دست آقای هاشمی بود.»

وی اشاره کرد: «در دوره آقای خمينی، مجلس خبرگان به دليل شخصيت کاريزماتيک رهبر وقت، نقش نظارتی نداشت، ولی الان اين طور نيست و مجلس خبرگان نقش نظارتی خود را دارد.»

بر اساس گزارش ها، از مجموع ۷۹ رای، آقای هاشمی رفسنجانی با ۵۱ رای به عنوان رييس مجلس خبرگان انتخاب شد و آيت الله يزدی ۲۶ رای کسب کرد. در اين بين، دو رای ممتنع نيز داده شده بود.

رای گيری روز سه شنبه در شرايطی برگزار شد که اکبر هاشمی رفسنجانی، در شهريور ماه سال گذشته با ۴۱ رای به رياست مجلس خبرگان برگزيده شده بود.

رقيب وی در آن انتخابات، آيت‌الله احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، بود که ۳۴ رای به دست آورد.

عيسی سحرخيز، تحليلگر سياسی و روزنامه نگار در تهران، دراين مورد به راديو فردا گفت: «تصور من اين است که اگر آرای آقای هاشمی در دوره جديد و دوره قبلی و همچنين آرای او را با رقبايش مقايسه کنيم، در هر دو مورد متوجه تقويت جايگاه آقای هاشمی رفسنجانی و تضعيف موقعيت جريان اقتدارگرا خواهيم شد.»

«با پيروزی آقای هاشمی رفسنجانی، جريان اقتدارگرا در وضعيت بسيار سختی به سر می برد، و اين نشانه ها، می تواند خود را در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد سال آينده به گونه ديگری نشان دهد.»

عیسی سحرخیز، روزنامه نگار در تهران
او با اشاره به سفر رييس مجلس خبرگان رهبری و مجمع تشخيص مصلحت نظام به عراق که آن را موفقيت آميز خواند، گفت که اين موضوع در انتخابات تاثير گذار بود و افزود: «با پيروزی آقای هاشمی رفسنجانی، جريان اقتدارگرا در وضعيت بسيار سختی به سر می برد، و اين نشانه ها، می تواند خود را در انتخابات رياست جمهوری ۲۲ خرداد سال آينده به گونه ديگری نشان دهد.»

در حال حاضر، آقای هاشمی رفسنجانی در کنار رياست بر مجلس خبرگان رهبری، رياست مجمع تشخيص مصلحت نظام را نیز بر عهده دارد که به گفته نيما، اخيرا نظارت خود بر عملکرد دولت محمود احمدی نژاد را افزايش داده است و از اين پس به نظارت خود بر رهبری و دولت ادامه خواهد داد.

در همين ارتباط، رييس مجلس خبرگان رهبری روز سه شنبه ابراز اميدواری کرد که مجلس و دولت با همکاری همديگر، با توجه به کاهش منابع بودجه‌ای دولت که به خاطر کاهش قيمت نفت پيش آمده، مسئله يارانه‌ها را در سال آينده به خوبی بررسی و بودجه‌ای عاقلانه تصويب کنند.

وی افزود: مجمع تشخيص مصلحت نظام، مسائل را تحت نظر دارد.

انتخابات رياست مجلس خبرگان در شرايطی برگزار شد که در روزهای گذشته انتقادهای تندی از سوی هواداران محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، به اکبر هاشمی رفسنجانی وارد شده بود.

از جمله روزنامه « ايران»، ارگان دولت، روز پنجشنبه گذشته در مقاله ای، آقای هاشمی رفسنجانی را متهم کرد که با ايجاد جريانی غير رسمی، در حال پی ريزی پروژه عبور از نظام است.

اين مقاله با واکنش شديد هواداران آقای هاشمی رفسنجانی و نيز اصلاح طلبان مواجه شد.

نيما، روزنامه نگار در تهران، اشاره کرد که اين حملات، زمينه چينی برای شکست دادن آقای هاشمی رفسنجانی در انتخابات رياست مجلس خبرگان رهبری بوده است.

وی اضافه کرد: «اتفاقی که افتاد، اين بود که اکثر اعضای مجلس که از نيروهای قديمی روحانيت هستند، می خواهند جو ضد روحانی ای که آقای احمدی نژاد پديد آورده است، شکل نگيرد، لذا پشت سر آقای هاشمی ايستادند.»

نيما در اين خصوص از آيت الله واعظ طبسی نام برد که از قديم با رييس مجلس خبرگان رهبری در ارتباط بوده است.

اين روزنامه نگار پيش بينی کرد که در آينده، حملات به اکبر هاشمی رفسنجانی ادامه خواهد يافت، و در عين حال، گفت: « آقای هاشمی ديگر آن سياست دو پهلو سخن گفتن را کنار گذاشته است و از حدود يک سال پيش به اين طرف، هر روز صريح تر از گذشته صحبت می کند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنان روز سه شنبه خود گوشه چشمی نيز به انتخابات رياست جمهوری خرداد سال آينده داشت.

وی با اشاره به حملاتی که در روزهای اخير متوجه نامزدهای اصلاح طلب رياست جمهوری شده است، گفت: « به نامزدهای احتمالی و طرفداران شان توصيه می‌کنيم که اخلاق اسلامی را مراعات کنند؛ چرا که تخريب، شيوه‌ای نادرست، غيرعقلانی و غير دينی است.»

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين از دولت محمود احمدی نژاد به عنوان متولی انتخابات خواست که در برگزاری آن، طبق قانون عمل کند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG