لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

رفسنجانی: خبرگان مسئله اتمی و يارانه‌‏ها را بررسی می ‌‏کند


اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنان روز جمعه خود از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد در زمینه قطع برق انتقاد کرد. (عکس: ایسنا)
اکبر هاشمی رفسنجانی در سخنان روز جمعه خود از سیاست های دولت محمود احمدی نژاد در زمینه قطع برق انتقاد کرد. (عکس: ایسنا)

اکبر هاشمی رفسنجانی، رييس مجلس خبرگان رهبری، می گويد: در نشست آتی اين مجلس مسئله هسته ای ایران و يارانه ها در دستور کار قرار خواهند گرفت و از مسئولان ذيربط خواسته شده تا در اين خصوص توضيحاتی ارائه کنند.


اکبر هاشمی رفسنجانی در نماز جمعه تهران گفت: «در اجلاس آتی خبرگان رهبری دو مسئله مهم انرژی هسته ‌‏ای و بحث يارانه ‌‏ها در دستور کار قرار دارد که از مسئولان مربوطه خواسته ‌‏ايم در اين موارد توضيح دهند.»


آقای هاشمی رفسنجانی در حالی از بررسی مسئله هسته ای و يارانه ها در مجلس خبرگان خبر می دهد که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، وظايف اصلی اين مجلس انتخاب، نظارت و برکناری رهبر جمهوری اسلامی يا ولی فقيه است.


هر چند مجلس خبرگان متشکل از روحانيون بلندپايه است که نقشی اساسی در ساختار سياسی کشور دارند، اما به نظر می رسد ورود اين مجلس به در خواست از مسئولان اجرايی برای پاسخگويی در باره مسائل اجرایی، در عمر اين مجلس کم سابقه باشد.


پيشتر علی لاريجانی، رييس مجلس هشتم، در زمانی که مسئوليت مذاکرات هسته ای ايران را به عهده داشت در جمع نمايندگان مجلس خبرگان رهبری حاضر شده و برنامه هسته ای ايران را تشريح کرده بود، اما اين نخستين بار خواهد بود که مجلس خبرگان رهبری پس از تغيير در تيم هسته ای جديد به اين موضوع خواهد پرداخت.


پس از تغییر در تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، اسفند ماه سال ۱۳۸۶ در سخنانی از نقش «بارز» محمود احمدی نژاد در «شيوه اداره» پرونده هسته ای تقدير کرده بود.


طی دو هفته اخير انتقادهای آقای هاشمی رفسنجانی از اقدامات دولت محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، شدت گرفته است و وی در بيست و يکم مرداد ماه در مشهد گفته بود که ديگر درقبال رويکردهای دولت نهم مدارا نخواهد کرد.


آقای رفسنجانی گفته بود: «مقام معظم رهبری در ابتدای فعاليت دولت نهم از ما خواستند مدتی با اين دولت مدارا کنيم، ما هم در اين سه سال با قوه مجريه مدارا کرديم اما می توانيم بگوئيم اين مدت تمام شده است.»


اظهارات آقای رفسنجانی با واکنش تند و تيز روزنامه های ايران و کيهان روبه رو شده است. در همين حال، برخی از کارشناسان مسايل ايران اظهارات آقای رفسنجانی را نوعی «اعلان جنگ صريح و بی پرده» وی به دولت نهم ارزيابی کرده اند.


انتقاد از سياست های روز مره دولت


آقای رفسنجانی همچنين با انتقاد از رويکرد دولت محمود احمدی نژاد در قبال مسائلی چون خشکسالی و برق گفت: «پيش از اين به اتکای زير بناهای ساخته شده (در دوران پس از جنگ)، برق، آب و گاز قطع نمی‌ ‏شد و خشکسالی ‌‏هايی که در کشور پيش می ‌‏آمد تا اين حد آسيب نمی ‌‏رساند، در حالی که در آن دوره‌ ‏ها چندين خشکسالی در کشور داشتيم اما با توجه به زير بناهای موجود و مهار آب‌‏ها، خشکسالی اين ‌‏قدر ما را اذيت نمی‌‏کرد.»


اشاره آقای رفسنجانی به برنامه های عمرانی پیشین ایران است که امروز کمتر مورد توجه دولت نهم هستند و نه تنها در مرکز توجه دولت قرار ندارند، حتی به نوعی مورد انتقاد دولت نهم نیز هستند.


رییس مجلس خبرگان همچنین برای جلوگیری از بروز مشکلاتی چون خشکسالی سال جاری، خواستار توجه به سیاست های توسعه ای شده است.


آقای رفسنجانی می گوید که «بايد با انسان‌‏های دانا، عالم و مجرب کشور» را اداره کرد و همچنین ابراز اميدواری کرد که اين مهم به «کمک صاحب‌ ‏نظران و مجلس در آينده نزديک عملی شود.»


اکبر هاشمی رفسنجانی در مرحله دوم انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۴ از محمود احمدی نژاد شکست خورد و انتقادات او از دولت نهم، با واکنش اصولگرايان نزديک به دولت مواجه شده است.


در همين زمينه روزنامه کيهان به سردبيری حسين شريعتمداری، نماينده ولی فقيه، در واکنش به اظهارات آقای رفسنجانی درباره مدارا نکردن با دولت به حمايت رهبر ایران از دولت محمود احمدی نژاد اشاره کرده و می گوید: آیت الله خامنه ای «دولت نهم را بهترين دولت بعد از مشروطه» می داند.


به گفته تحليلگران سياسی، با نزديک شدن به انتخابات دهم رياست جمهوری در ايران که قرار است سال آينده برگزار شود، و همچنين اجرای طرح تحول اقتصادی که دولت نهم وعده آن را داده است، موج انتقادها از عملکرد و سياست های محمود احمدی نژاد افزايش خواهد يافت.


اين تحليلگران معتقدند: رفتار سياسی رييس جمهوری اسلامی در سه سال گذشته سبب شده است که ايران با فشارهای گسترده بين المللی در زمينه برنامه هسته ای و تحريم های اقتصادی روبرو شود و از سوی ديگر موج نارضايتی ها در داخل افزايش يابد.


XS
SM
MD
LG