لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

واکنش ایران به پیشنهاد آمریکا برای تامین ایزوتوپ‌های اتمی


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به پیشنهاد آمریکا برای تامین ایزوتوپ‌های پزشکی موردنیاز ایران اظهار داشت که در صورت ارائه رسمی و مکتوب این پیشنهاد، تهران آن را بررسی می‌کند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه، به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «هر پیشنهادی را که به صورت رسمی و مکتوب دریافت کنیم و به تامین سوخت مورد نیاز رآکتور تهران کمک کند، مورد بررسی قرار می‌دهیم.»

روز سه‌شنبه این هفته وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده بود که این کشور به همراه دیگر کشورها آمادگی دارد ایزوتوپ‌هایی را که ایران می‌گوید به آنها جهت مصارف پزشکی نیاز دارد در اختیار تهران قرار دهد.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در کنفرانس خبری خود به خبرنگاران گفته بود که «اگر ایران احساس می‌کند که نیاز ویژه‌ای (به این ایزوتوپ‌ها) دارد، ما آمادگی داریم که به طور سازند‌ه‌ای مشارکت کنیم و تلاش کنیم راه‌هایی را بیابیم که جامعه جهانی و احتمالا ایالات متحده این نیازها را برآورده کنند.»

در واکنش به این اظهارات، رامین مهمان‌پرست گفته است که «پیشنهاد سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مکتوب نبوده است».

محمود احمدی‌ نژاد روز یک‌شنبه ۱۸ بهمن از سازمان انرژی اتمی خواست برای تامین سوخت رآکتور اتمی تهران غنی‌سازی ۲۰ درصدی را آغاز کند؛ رئیس دولت با این حال در روز ۲۲ بهمن اظهار داشت که نخستین محموله ۲۰ درصدی دو روز پیش ( روز سه‌شنبه ۲۰ بهمن) تولید شده است و در اختیار «دانشمندان» قرار گرفته است.

در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در روز ۲۲ بهمن، کاخ سفید در مورد ادعای رئیس جمهوری ایران درباره تولید اورانیوم ۲۰ درصدی ابراز تردید کرد.

پس از این که تهران به پیشنهاد وین برای غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در خارج کشور پاسخ مشخص نداد و در مقابل اعلام کرد که غنی‌سازی ۲۰ درصدی را در داخل خاک خود انجام می‌دهد، کاخ سفید گزینه تامین ایزوتوپ‌های مورد نیاز تهران را مطرح کرد تا ایران را از غنی‌سازی بیشتر منصرف کند.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با بیان این که «تولید» و «معاوضه» سوخت منافاتی با هم ندارند، موضع ایران را این گونه تشریح می‌کند: «ما برای تامین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران فرصت کمی داریم و تا تمام شدن سوخت این رآکتور فرصت کمی مانده است.... بعضی‌ پیشنهاد فروش سوخت را مطرح می‌کنند و برخی دیگر پیشنهاد معاوضه را؛ معلوم نیست هر یک چقدر زمان می‌برد؛ ما باید پیشنهادهای مختلف را بررسی کنیم.»

در همین حال علی اکبر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ضمن این که غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را حق قانونی ایران دانسته، اعلام کرد به دلیل تاخیر و شرط گذاشتن آژانس در تحویل سوخت رآکتور تهران، مقام‌های ایرانی تصمیم به غنی‌سازی ۲۰ درصدی گرفته‌اند.
XS
SM
MD
LG