لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

احمدی‌نژاد: اولین محموله اورانیوم ۲۰ درصدی ایران تولید شد


محمود احمدی‌نژاد در میدان آزادی، ۲۲ بهمن ۱۳۸۸
محمود احمدی‌نژاد در میدان آزادی، ۲۲ بهمن ۱۳۸۸
محمود احمدی‌نژاد روز پنج‌شنبه همزمان با سی و یکمین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ در میدان آزادی تهران از اتمام تولید نخستین محموله اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی ایران خبر داد.

جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه خبر داده بود که به دنبال نرسیدن به توافق با کشورهای غربی برای تامین اورانیوم موردنیاز رآکتور تحقیقاتی تهران خود غنی‌سازی اورانیوم را تا حد ۲۰ درصد آغاز کرده است.

از سوی دیگر روزنامه تایمز لندن گزارش داده است که ‌ سفیران فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند و بریتانیا اعلام کرده‌اند که در مراسم ۲۲ بهمن امسال شرکت نمی‌کنند.

پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز ۲۲ خرداد امسال که با سرکوب شدید معترضان همراه شد، مقام‌های جمهوری اسلامی و از جمله رهبر ایران، کشورهای غربی و از جمله بریتانیا را به دخالت در امور داخلی ایران متهم کردند؛ با این حال سفرای برخی از کشورهای اروپایی و از جمله سفیر بریتانیا، در مراسم تحلیف محمود احمدی‌نژاد شرکت کردند.

در رویدادهای پس از انتخابات، شماری از کارمندان سفارتخانه‌های بریتانیا و فرانسه دستگیر و در محاکمات موسوم به «کودتای مخملی» به محاکمه کشیده شدند.

در این هفته همچنین شماری از حامیان دولت در مقابل سفارتخانه‌های ایتالیا و فرانسه تجمع کردند و علیه این دو کشور شعار دادند. اتحادیه اروپا سرکوب‌ معترضان در روزهای پس از انتخابات را محکوم کرده است.

آقای احمدی‌نژاد امروز در حالی در میدان آزادی تهران به عنوان سخنران حضور یافت که اعلام پیروزی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری در برابر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و همین طور سیاست‌های او در هشت ماه گذشته با اعتراضات جدی گروه کثیری از مردم ایران روبه‌رو بوده است.

رئیس جمهوری اسلامی همچنین در سخنرانی خود خبر داد که ایران «در آینده نزدیک» این میزان اورانیوم غنی‌شده خود را سه برابر خواهد کرد.
او گفت: «همین الان در [نیروگاه] نطنز ما قابلیت غنی‌سازی اورانیوم به سطحی بسیار بالاتر را داریم.»

با این حال رئیس جمهوری اسلامی بار دیگر تکرار کرد که ایران قصد تولید بمب اتمی را ندارد. اورانیوم غنی‌شده علاوه بر این که می‌تواند سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای باشد، قابلیت استفاده در تسلیحات هسته‌ای را نیز دارد.

کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده معتقدند که جمهوری اسلامی در پی تولید تسلیحات هسته‌ای است که امنیت منطقه خاورمیانه و جهان را به شکلی جدی به خطر خواهد انداخت.
XS
SM
MD
LG