لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۶

«ایران بیش از ۹۰۰ هزار تن گندم از آمریکا وارد کرد»


یک مزرعه گندم در استان گلستان
یک مزرعه گندم در استان گلستان
خبرگزاری مهر گزارش داده است که ایران در سال ۱۳۸۷ خورشیدی بیش از ۹۰۰ هزار تن از ایالات متحده آمریکا گندم وارد کرده است.

برپایه این گزارش، آمار ترخیص گندم وارداتی از گمرگات نشان می‌دهد که در سال گذشته ایران در مجموع در سال ۱۳۸۷ حدود شش میلیون تن گندم از ۱۵ کشور دنيا وارد کرده و ايالات متحده آمريکا سومین کشوری است که ایران از آن گندم خریده است.

سال گذشته روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال در خبری اعلام کرده بود که ایران نزدیک به یک میلیون تن به آمریکا سفارش خرید گندم داده است.

این گزارش حاکی از آن است که ايران در سال ۱۳۸۷ معادل ۹۰۰ هزار تن گندم به ارزش ۳۵۶ ميليون و ۲۲۰ هزار و ۱۶۶ دلار از ايالات متحده آمريکا وارد کرده است.

پیش از این در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ نیز مجید پارسانیا، معاون وزیر بازرگانی، نیز اعلام کرده بوده ایران بیش از میلیون تن گندم در طول سال گذشته از کشورهای خارجی وارد کرده است.

به گفته محمد اسکندری، وزیر جهاد کشاورزی، در سال ۱۳۸۷ به دلیل خشکسالی و سرمازدگی يک ميليون و ۳۵۶ هزار هکتار از زمين‌های گندم ایران از بين رفته است.

تولید داخلی گندم ایران در سال ۱۳۸۷ به زیر ده میلیون تن کاهش یافت که باعث شد ایران بار دیگر به یکی از عمده‌ترین کشورهای واردکننده گندم تبدیل شود.
برپایه گزارش‌های منتشر شده دولت ایران قصد دارد در سال ۱۳۸۸ واردات گندم از کشورهای خارجی را افزایش دهد؛ به طوریکه بنا بر مصوبه نمايندگان ويژه رييس جمهوری در كارگروه كنترل بازار واردات، واردات گندم در سال جاری به هفت میلیون تن خواهد رسید که نسبت به سال گذشته دو میلیون افزایش نشان می‌دهد.


دولت ایران در حالی از واردات هفت میلیون تنی گندم در سال ۱۳۸۸ خبر می‌دهد که ایران در سال ۱۳۸۳ خورشیدی توانسته بود در این محصول به خودکفایی برسد.

محمود احمدی‌‌‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در اسفند ماه سال ۱۳۸۶ ابراز امیدواری کرده بود که ایران بتواند سالانه تا ۱۰ میلیون تن از گندم خود را صادر کند.

تولید داخلی گندم ایران در سال ۱۳۸۷ به زیر ۱۰ میلیون تن کاهش یافت که باعث شد ایران بار دیگر به یکی از عمده‌ترین کشورهای واردکننده گندم تبدیل شود.

بر اساس آمار منتشر شده، کشورهای سوئیس، کانادا، آمریکا به ترتیب سه ‌ کشوری هستند که به ایران در سال ۱۳۸۷ گندم صادر کرده‌اند.

آلمان، روسيه، فرانسه، قزاقستان، اتريش، آرژانتين، استراليا و امارات متحده عربی، بریتانیا، لبنان، ازبکستان و ترکيه از ديگر کشورهايی هستند که ايران از آنها در سال گذشته گندم وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG