لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۳

ایران شش میلیون تن گندم وارد می‌کند


محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرده بود که ایران سالی ده میلیون تن گندم صادر کند. ( عکس: مهر)
محمود احمدی نژاد ابراز امیدواری کرده بود که ایران سالی ده میلیون تن گندم صادر کند. ( عکس: مهر)

مجید پارسانیا، معاون وزارت بازرگانی ایران، اعلام کرد که این وزارتخانه قرارداد خرید شش میلیون تن گندم وارداتی را نهایی کرده است که از این میزان دو میلیون ۹۰۰ هزار تن تاکنون در بندرهای ایران تخلیه شده است.


مقام‌های ایرانی در حالی از واردات شش میلیون تن گندم خبر می‌دهند که ایران در سال ۸۳ خورشیدی توانست در تولید گندم به خودکفایی برسد.


به گفته مجید پارسانیا، معاون وزارت بازرگانی، شرایط آب و هوایی(خشکسالی و سرمای شدید) سال گذشته مهمترین عامل کاهش تولید گندم در ایران بوده است.


وزارت کشاورزی ایران میزان تولید گندم در سال ۸۷ را هشت تا نه میلیون تن تخمین زده است که نسبت به سال پیش از آن، شش تا هفت میلیون کاهش نشان می‌دهد.


با این حال به گفته برخی کارشناسان شرایط آب و هوایی را نمی‌توان تنها دلیل افت شدید این کالای استراتژیک برشمرد.


علی فریدونی، رییس سابق سازمان جهاد كشاورزی خراسان رضوی، سوء مدیریت را از جمله عوامل کاهش تولید گندم در ایران می‌داند.


به گفته وی عدم توجه به آبیاری تحت فشار، بذرهای نامرغوب، تاخیر در کشت به دلیل ناهماهنگی در تحویل کود، از آن دسته موارد مدیریتی است که افزون بر خشکسالی و سرما در کاهش تولید نقش داشته است.


محمد قربانی، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد نیز در گفتگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، نداشتن «استراتژی» در مورد تولید گندم را یکی دیگر از عوامل واردات این محصول برمی‌شمارد.


به گفته این کارشناس در حالیکه ایران سال گذشته مازاد تولید گندم داشته است، به جای ذخیره‌سازی در سیلوها، آن را صادر کرده است.


برپایه گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، ایران در سال جاری بیش از یک میلیون تن گندم به صادرکنندگان آمریکایی سفارش خرید داده است.

قطعه قطعه بودن زمین‌های کشاورزی، ماشین‌های فرسوده و کمبود سیلو از دیگر مولفه‌هایی است که کارشناسان آنها را در کاهش تولید گندم موثر می‌دانند.



از سوی دیگر از آنجا که بخش گسترده‌ای از زمین‌های زیر کشت گندم، دیم است و به طور مستقیم به میزان بارندگی بستگی دارد، هر ساله تولید این محصول با نوسان همراه است.


محمود احمدی نژاد رییس جمهوری ایران، سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود که ایران قادر به صادرات ۱۰ميليون تن گندم در سال شود.


در همین حال برپایه گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، ایران در سال جاری بیش از یک میلیون تن گندم به صادرکنندگان آمریکایی سفارش خرید داده است.



XS
SM
MD
LG