لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۵

«ابراز نگرانی اسرائیل از فروش اس - ۳۰۰ به ونزوئلا»


سامانه اس-۳۰۰
سامانه اس-۳۰۰
روزنامه جروزالم پست، در گزارشی نوشت مقام‌های اسرائیلی درباره فروش سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ به ونزوئلا به مقامات مسکو هشدار داده‌اند، چرا که معتقدند این سامانه ممکن است به دست ایران بیفتد.

روزنامه جروزالم پست با اشاره به توافق کاراکاس- مسکو، نگرانی یک مقام اسرائیلی را از رسیدن این سامانه به ایران، انعکاس داده که می‌گوید: «با توجه به روابط نزدیک میان ونزوئلا و ایران، این یک احتمال واقعی است.»

در ماه سپتامبر سال ۲۰۰۹ هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، اعلام کرد روسیه موافقت کرده است تا سقف ۲ میلیارد دلار به این کشور اسلحه بدهد.

به گفته رئیس جمهور ونزوئلا، این خرید تسلیحاتی شامل ۹۲ تانک تی۷۲ و یک سامانه موشکی اس- ۳۰۰ خواهد بود.

سامانه اس- ۳۰۰ که روسیه با وجود امضای قرارداد، از تحویل آن به ایران خودداری کرد، در زمره‌ پیشرفته‌ترین سامانه‌های پدافندی است که می‌تواند همزمان ۱۰۰ هدف را ردیابی و به ۱۲ هدف همزمان شلیک کند؛ سامانه اس -۳۰۰، تا شعاع ۲۰۰ کیلومتری را پوشش داده و تا ارتفاع ۹۰ هزار پایی قادر است هدف خود را سرنگون کند.

مسکو در شهریور ماه امسال، سرانجام به صراحت اعلام کرد که سامانه اس- ۳۰۰ را به ایران تحویل نمی‌دهد؛ پیش از آن روسیه بارها «دلایل فنی» را علت تحویل ندادن اس -۳۰۰ عنوان کرده بود.

قرارداد خرید سامانه اس- ۳۰۰ میان ایران و روسیه در سال ۲۰۰۷ به امضا رسیده بود.

نیکلای ماکاروف، رئيس ستاد نيروهاى مسلح روسيه، در شهریور ماه گفت تحویل این سامانه‌ها به ایران نقض تحریم‌های شورای امنیت خواهد بود.

پیش از این، برپایه گزارش‌های منتشر شده، ایالات متحده و اسرائیل از روسیه خواسته بودند که این سامانه را تحویل ایران ندهد.

ایالات متحده و اسرائیل، که هر دو اعلام کرده اند برنامه هسته‌ای ایران با اهداف نظامی دنبال می‌شود، همواره گفته‌اند همه گزینه‌ها را برای توقف این برنامه مد نظر دارند.

در صورت تحویل سامانه اس- ۳۰۰ به ایران، رخنه هواپیماها و موشک‌های مهاجم به حریم تاسیسات اتمی ایران با مشکل جدی مواجه می شود.

ایران با این حال در پی قراردادی که در سال ۲۰۰۵ با روسیه بست، موفق به خرید سامانه تور-ام یک شد.

سامانه تور-ام یک می‌تواند ۴۸ هدف را به طور همزمان در شعاع ۲۵ کیلومتری ردیابی کند و قادر است همزمان علیه دو هدف وارد عمل شود.

این سامانه حداکثر تا ارتفاع ۶ تا ۱۰ هزار متری می‌تواند هدف خود را سرنگون کند.
XS
SM
MD
LG