لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۵

روسیه پیش پرداخت ایران برای قرارداد اس-‌ ۳۰۰ را پس می دهد


سامانه ضد هوایی اس- ۳۰۰
سامانه ضد هوایی اس- ۳۰۰
یک روز پس از آن‌که وزیر دفاع ایران از مذاکره و رایزنی با مقام‌های روسی برای تحویل سامانه دفاعی موشک‌های اس-‌ ۳۰۰ خبر داد، روسیه اعلام کرد که این کشور در ازای تعلیق قرارداد با ایران، مبلغ ۱۶۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار پيش پرداخت جمهوری اسلامی را پس خواهد داد.

سرگئی چمزوف، مدير مجتمع دولتی فناوری روسيه روز پنجشنبه، ۱۵ مهرماه اعلام کرد که روسیه در نظر دارد در ازای خودداری این کشور از تحویل سامانه‌های پدافندی اس- ۳۰۰ به جمهوری اسلامی، حدود ۱۶۶ ميليون و ۸۰۰ هزار دلار را که ایران به عنوان پیش‌پرداخت خرید این سامانه‌های موشکی به روسیه ارسال کرده بود را پس بدهد.

وی گفته است: «ما باید تمام مبلغ را به آن‌ها بازگردانیم... البته آن‌ها (جمهوری اسلامی) خیلی خشنود نیستند ولی ما چاره دیگری نداشتیم.»

آقای چمزوف همچنین اعلام کرد که روسیه در حال گردآوری تمامی اسناد لازم برای پرداخت این مبلغ است و تصریح کرد که به نظر نمی‌رسد مسکو بتواند تمام این مبلغ را تا پایان سال جاری میلادی به ایران پس بدهد.

در پی امضای قراردادی در سال ۲۰۰۵ میان ایران و روسیه، مسکو متعهد شد که دست کم پنج سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ به ایران تحویل دهد که این وعده بارها به دلایل مختلف به تأخیر افتاد.

به دنبال تصویب چهارمین قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ایالات متحده که همواره مخالف ارسال جنگ افزار از سوی روسیه به ایران بودند، بیش از گذشته روسیه را برای خودداری از فروش سلاح به ایران تحت فشار قرار دادند.

در نهایت و در تاریخ ۳۱ شهريورماه، ژنرال نیکلای ماکاروف، رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه، تحویل سامانه پدافندی اس-۳۰۰ به ایران را ناقض تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی دانست و اعلام کرد که مسکو از تحویل این موشک به ایران خودداری خواهد کرد.

همزمان با این اظهارات دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه نیز با صدور فرمانی، تحویل سامانه اس-۳۰۰ و سایر جنگ‌افزارها به ایران را ممنوع اعلام کرد.

به دنبال خودداری روسیه از تحویل سامانه اس- ۳۰۰ به ایران، مقامات جمهوری اسلامی این تصمیم روسیه را مورد انتقاد قرار داده و رامین مهمانپرست، وزیر امور خارجه ایران در تاریخ ۶ مهرماه ضمن اشاره به این‌که قطعنامه شورای امنیت شامل سلاح‌های پدافندی نمی شود، گفت: «میان ما و دولت روسیه قراردادی امضاء شده است و تعهد دو طرف مشخص است. بنابراین بر اساس آن قرار داد و تعهد عمل خواهد شد... منافع بلند مدت روسیه با وارد شدن به بازی‌های آمریکایی تأمین نخواهد شد.»

همچنین احمدی وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران نیز، روز چهارشنبه با انتقاد از این تصمیم روسیه، خودداری این کشور از تحویل موشک‌های اس- ۳۰۰ به ایران را «خلاف مفاد قرارداد دو کشور» دانست.

بر اساس یکی از بندهای قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل که روسیه نیز به آن رأی مثبت داده است، صادرات تانک، وسایل نقلیه زرهی، سامانه‌های پرتاب توپ با کالیبر بالا، هواپیماهای جنگی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، رزمناو، موشک یا سامانه‌های موشکی به ایران ممنوع شده است.

سامانه دفاعى اس – ۳۰۰ که ایران در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای خریداری آن از روسیه انجام داده، قادر است تا شعاع ۱۵۰ كيلومترى با شناسایی و رهگيرى موشك هاى بالستيك، كروز و هواپيماهاى پروازى در ارتفاع كم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم كند.

ايران از سوى غرب متهم به دنبال كردن برنامه ساخت سلاح هسته اى است و كشورهاى آمريكا و اسرائيل گفته اند كه در برخورد با اين برنامه، تمام گزينه ها از جمله برخورد نظامى در دستور كار قرار دارد که در پاسخ نیز ایران هشدار داده است که با هرگونه حمله‌ای به شدت مقابله خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG