لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۴

عمرو موسی: «خطر حقیقی» برنامه هسته‌ای اسرائیل است


عمرو موسی؛ دبیر کل اتحادیه عرب
عمرو موسی؛ دبیر کل اتحادیه عرب
عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه عرب، روز یکشنبه گفت که برنامه اتمی اسرائیل «خطر حقیقی» در منطقه خاورمیانه است و نه برنامه هسته‌ای ایران.

دبیرکل اتحادیه عرب که در کنفرانس «آینده ایجاد صلح در خاورمیانه» در اردن شرکت کرده بود درباره تهدیدات خاورمیانه گفت:«خطر حقیقی از برنامه نظامی اسرائیل می‌آید و نه ایران.»

عمرو موسی افزود: «ما ایران را مسئله‌ عمده‌ای نمی‌دانیم. اکثریت بزرگی از اعراب هم ایران را مسئله عمده‌ای نمی‌دانند.»

وی گفت: «چرا ما باید درباره موضوع‌های هسته‌ای با ایران وارد جدل بشویم و در مورد اسرائیل وارد اینگونه مسائل نشویم.»

در این نشست که در آن سلام فیاض، نخست‌وزیر تشکلیلات خودگران فلسطینی و همچنین الکساندر سلطانوف، فرستاده روسیه در خاورمیانه، حضور داشتند عمرو موسی خواستار نگاه مناسب به این موضوع شد و گفت: «ما باید به صورت بی‌طرفانه به این موضوع بنگریم. خطر حقیقی که از ناحیه برنامه نظامی اتمی ناشی می‌شود، اسرائیل است و نه ایران.»

اسرائیل سال‌هاست که سیاست نه تأیید و نه تکذیب را در خصوص در اختیار داشتن بمب‌ اتمی در پیش گرفته است که از آن به عنوان «ابهام هسته‌ای» یاد می‌شود.

با این حال در سال ۲۰۰۶ اهود اولمرت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «ان ۲۴» آلمان به طور تلویحی تأیید کرد که اسرائیل دارای بمب اتمی است. پس از این مصاحبه دامنه انتقادها از اهوت اولمرت در داخل اسرائیل چنان بالا گرفت مخالفانش خواهان استعفای وی شدند.

اسرائیل با مشارکت فرانسه در دهه ۱۹۵۰ میلادی ساخت تأسیسات هسته‌ای دیمونا در صحرای نقب را آغاز کرد. ساخت و ساز این تأسیسات مخفیانه و بدون اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صورت گرفت.

سرانجام دیوید بن گوریون در دسامبر ۱۹۶۰ اعلام کرد که تأسیسات دیمونا یک مرکز تحقیقات هسته‌ای برای «اهداف صلح‌جویانه» است.

در سال ۱۹۸۶ مردخای وانونو، یک تکنسین اسرائیلی تأسیسات دیمونا، تصاویری از دیمونا را در اختیار یک گزارشگر روزنامه ساندی‌تایمز قرار داد که وی نیز آن را در این روزنامه بریتانیایی به چاپ رساند.

با افشای تصاویر دیمونا، مدتی بعد مردخای وانونو در ایتالیا از سوی نیروهای امنیتی اسرائیلی دستگیر و به اتهام «خیانت» به ۱۸ سال زندان محکوم شد.
XS
SM
MD
LG