لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۱

آیت‌الله خامنه‌ای: بلواهای پس از انتخابات برنامه‌ریزی شده بود


آیت‌الله خامنه‌ای در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله خامنه‌ای در جمع اعضای مجلس خبرگان رهبری
آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، روز پنجشنبه در دیدار با اعضای مجلس خبرگان بار دیگر معترضان به نتایج انتخابات را متهم کرد که از پیش برای روزهای پس از انتخابات برنامه‌ریزی کرده بودند و از «نخبگان» نیز خواست که در برابر «فتنه» ساکت ننشینند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین نسبت به «جنگ نرم» دشمن هشدار داد و «انتخاب» محمود احمدی‌نژاد با «رأی بالا و بی‌سابقه» را یک «نقطه قوت بسیار مهم نظام» برشمرد.

در این دیدار که اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان، نیز حضور داشت، رهبر جمهوری اسلامی گفت: «نخبگان و خواص باید در فتنه، با بصیرت به روشنگری جامعه بپردازند و بسیار مراقب باشند زیرا برخی اوقات سکوت و کنار کشیدن آنان، کمک به فتنه است.»

رهبر جمهوری اسلامی، پس از آخرین نماز جمعه اکبر هاشمی رفسنجانی که وی در آن به نحوه برگزاری انتخابات و دستگاه‌های زیر نظر رهبری انتقاد کرده بود، از «مردود» شدن برخی نخبگان سخن گفته بود.

آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنانش بار دیگر به «جنگ نرم» اشاره کرد و ویژگی این «جنگ» را تبدیل نقاط قوت نظام به نقاط ضعف دانست.

رهبر جمهوری اسلامی که معترضان به انتخابات را به تلاش برای انقلاب «مخملی» و «رنگی» متهم کرده است، کشورهای خارجی را در رویدادهای پس از انتخابات ایران دخیل دانست و گفت: «وقتی دشمن آشکارا و بدون پرده پوشی در بلواهای بعد از انتخابات حضور داشت، چگونه می‌توان این حضور واضح را انکار کرد، بنابراین بصیرت بسیار مهم است زیرا وجود آن در افراد باعث تغییر خیلی از رفتارها خواهد شد.»

وی در ادمه هشدار داد: «همه و بخصوص خواص باید مراقب باشند تا با اقدامات و یا اظهارات خود تکمیل کننده طراحی و اهداف معارضان نظام نباشند.»

بیاینه پایانی خبرگان بدون حضور هاشمی رفسنجانی

در همین حال مجلس خبرگان رهبری در پایان نشست غیر علنی خود با صدور بیانیه‌ای حمایت خود را از رهبر کنونی جمهوری اسلامی اعلام کرد.

آن طور که برخی از رسانه‌ها و از جمله خبرگزاری مهر گزارش می‌دهند اکبر هاشمی رفسنجانی هنگام قرائت بیانیه پایانی مجلس خبرگان حضور نداشته است.

محمود علوی، نماینده تهران در مجلس خبرگان رهبری، در مصاحبه با خبرگزاری مهر این خبر را به تایید رسانده است.

برپایه این گزارش هنگام قرائت بیانیه حمایت از آیت‌الله خامنه‌ای ریاست جلسه با آیت‌الله هاشمی شاهرودی بوده و احمد خاتمی نیز این بیانیه را خوانده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، روز پنجشنبه به همراه دیگر نمایندگان مجلس خبرگان در آرامگاه آیت‌الله خمینی حضور یافت و ضمن انتقاد از شرایط پیش آمده در کشور، تصریح کرد: «این روزها حتی محکمات رفتار امام را گاهی زیر سؤال می‌برند.»

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش گفت: «امروز به بیت امام و به شخص امام که اینها نباید از انقلاب جدا بشوند، حمله می‌شود. اگر روزی کسانی به خود اجازه بدهند که این بیت را و این آثار امام و یادگاران امام را از انقلاب جدا کنند و بین انقلاب و آنها فاصله بیاندازند ‌بزرگترین خیانت را مرتکب می‌شوند.»

در روزهای پس از انتخابات برخی از مقام‌ها و رسانه‌های طرفدار محمود احمدی‌نژاد به دلیل حمایت سیدحسن خمینی از اصلاح‌طلبان، وی را مورد حمله قرار داده‌اند. حسن خمینی امسال برای نخستین بار مراسم شب‌های احیا در آرامگاه آیت‌الله خمینی را لغو کرد.

از سوی دیگر اکبر هاشمی رفسنجانی، در مراسم گشایش مجلس خبرگان اعلام کرده بود که «افراد خیرخواه و با تجربه، در حال تنظیم كردن مطالبی براساس محورهای سخنان بزرگان هستند كه می‌تواند براساس آن فضای فعلی را فضای نقادی صحیح، دلسوزانه و بدون تنش‌های كاذب در نظر گرفت.»

این اظهارات با واکنش برخی دیگر از نمایندگان مجلس خبرگان و رسانه‌های هوادار دولت مواجه شده است و آنها اعلام کرده‌اند از این طرح بی‌اطلاع هستند.
XS
SM
MD
LG