لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۹

متکی: مواضع آمریکا را به دقت بررسی می‌کنیم


منوچهر متکی؛ وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی؛ وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، در گفت‌وگو با یک روزنامه ژاپنی گفت که اگر تغییر لحن واشینگتن به مرحله عمل برسد، ایران نیز می‌تواند از خود تغییر نشان بدهد.

آقای متکی که برای شرکت که در کنفرانس پاکستان به توکیو رفته است در گفت‌وگو با روزنامه «یومیوری» گفت: «ما اظهار نظرهای دولت ایالات متحده را به دقت و با احترام بررسی می‌کنیم.»

وزیر خارجه ایران افزود: «اگر دولت اوباما اظهارات خود درباره تغییر را به واقعیت برساند، از سوی ما نیز می‌تواند تغییر صورت گیرد.»

در کنفرانس یک روزه پاکستان که برای فقرزدایی، آموزش و بهداشت این کشور برگزار می‌شود، ریچارد هالبروک نماینده باراک اوباما در امور افغانستان و پاکستان نیز حضور دارد.

با این حال ریچارد هالبروک در پاسخ به خبرنگاران گفته است که برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای گفت‌وگو با منوچهر متکی ندارد. وزیر امور خارجه ایران نیز در پاسخ به پرسشی مشابه گفته است که برنامه اصلی‌اش شرکت در کنفرانس پاکستان است.

‌نزدیک به ۴۰ کشور و سازمان بین‌المللی در توکیو حضور یافته‌اند تا در کنفرانس پاکستان راهکارهای برقراری ثبات اقتصادی و مبارزه با افراط‌‌گرایی در این کشور را بررسی کنند.

منوچهر متکی در این کنفرانس با انتقاد از سیاست‌های گذشته در منطقه گفت:«اگر سیاست‌های بكار گرفته در قبال برخورد با بحران افغانستان در طی هفت سال گذشته به درستی انتخاب می‌شد ، امروز شاهد شرایط جاری در پاكستان و گسترش افراط‌گرایی در این كشور نبودیم.»

منوچهر متکی در این کنفرانس با بیان اینکه «افراط‌‌گرایی» مرز جغرافیایی ندارد، افزود: «دیروز در افغانستان، امروز در پاكستان و معلوم نیست این افراط‌گرایی فردا در كجا ادامه خواهد یافت.»

وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از شکل‌گیری «مجموعه دوستان پاكستان» آن را برای پیشگیری از فراگیر شدن بحرانی که به گفته وی ابعاد آن هنوز ناشناخته است مهم ارزیابی کرد.

منوچهر متکی همچنین اعلام کرد که تهران با مرور سیاست‌های اعمال شده در افغانستان در حال تدوین ایده‌هایی برای حل بحران افغانستان است.

وزیر امور خارجه ایران همچنین ابراز امیدواری کرد که برای برقراری ثبات در منطقه از ظرفیت‌های منطقه‌ای بهره گرفته شود.

دولت باراک اوباما، که یکی از اولویت‌های سیاست خارجی خود را برقراری ثبات در افغانستان و پاکستان اعلام کرده است، بارها از قصد واشینگتن برای به کارگیری ظرفیت‌های منطقه‌ای و مشارکت کشورهای منطقه برای حل بحران این دو کشور سخن گفته است.

در راستای همین سیاست، ایران یکی از دعوت‌شدگان به کنفرانس افغانستان بود که به تازگی در لاهه برگزار شد.

از سوی دیگر سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، نیز به تازگی اعلام کرده است که با سفیر ایران در بروکسل درباره افغانستان مذاکره داشته است.
XS
SM
MD
LG