لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

رفسنجانی: اگر رفتار آمریکا عادلانه باشد، خصومتی نداریم


اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان ایران، گفت اگر آمریکا «رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او خصومتی نداریم».

آقای هاشمی رفسنجانی که در خطبه‌های نماز جمعه تهران سخن می‌گفت با اشاره به پیام اخیر باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، و واکنش رهبر ایران به این پیام گفت: «اگرچه رئیس جمهور جدید آمریکا برای گفت‌وگو با ایران ابراز تمایل کرده، به کار بردن مباحثی چون تروریست خواندن ایران و فعالیت ایران در زمینه سلاح هسته‌ای و موشکی لزومی نداشت مطرح شود، چرا که اگر واقعاً آنها قصد مذاکره دارند، این گونه مباحث را باید در زمان مذاکره مطرح کنند، نه در زمان تبلیغات».

آقای هاشمی رفسنجانی همچنین از پاسخ رهبر ایران به این پیام تمجید کرد و آن را هشیارانه خواند.

اشاره آقای رفسنجانی به بخش‌هایی از سخنرانی نوروزی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد بود که در آن سخن گفتن از تغییر را ناکافی خوانده و از آمریکا خواسته بود تا تغییر را در عمل نشان دهد.

آقای خامنه‌ای همچنین در سخنان خود با تکرار برخی انتقادات از سیاست‌های واشینگتن آمریکا را متهم کرده بود که در طول سا‌ل‌های گذشته از گرو‌ه‌های تروریستی و تجزیه‌طلب علیه ایران حمایت کرده و عامل بروز نا‌امنی‌های مرزهای ایران و پاکستان بوده است.

در همین زمینه آقای هاشمی رفسنجانی نیز در خطبه‌های نماز جمعه امروز تهران گفت که آمریکا حدود پنجاه سال است که به ملت ما ظلم کرده است و باید حسن نیت نشان دهد.

وی اضافه کرد: «ما با ملت آمریکا هیچ مشکلی نداریم و اگر دولت آمریکا هم بر اساس موازین بین‌المللی رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او هم خصومتی نداریم.»

آقای رفسنجانی همچنین گفت که «با مباحث داخلی آمریکا کاری نداریم، اما اگر این کشور بخواهد در حق ملت‌ها ظلم کند سکوت نخواهیم کرد.»

ایران و ایالات متحده از سال ۵۸، زمانی که گروه موسوم به دانشجویان خط امام با اشغال سفارت آمریکا در تهران دست به گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه کارکنان آن زدند، رابطه مستقیم دیپلماتیک ندارند.

با این حال در سال‌های اخیر همکاری‌هایی در زمینه مسائل منطقه‌ای از جمله سرنگونی طالبان در افغانستان و گفت‌وگوهایی در مورد امنیت عراق بین دو کشور جریان داشته، گرچه این قبیل گفت‌گوها همواره در سطح کارشناسی برگزار شده است.

«ما با ملت آمریکا هیچ مشکلی نداریم و اگر دولت آمریکا هم بر اساس موازین بین‌المللی رفتار عادلانه‌ای با ما داشته باشد، با او هم خصومتی نداریم.»
هاشمی رفسنجانی
آمریکا همچنین عضو گروه ۵+۱ است که مذاکرات در مورد پرونده هسته‌ای ‌ایران را دنبال می‌کنند و گرچه دیپلمات‌های آمریکایی در گفت‌وگوهای میان این گروه و مقامات تهران شرکت نمی‌کردند، تابستان ۸۷ در چرخشی آشکار، ایالات متحده ویلیام برنز دیپلمات ارشد خود را راهی مذاکراتی کرد که در ژنو میان نمایندگان این گروه و دبیر شورای امنیت ملی ایران در جریان بود.

این اقدامات در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما شکل تازه‌ای به خود گرفت و باراک اوباما و تیم امنیت ملی وی آشکارا از تغییر رویکرد در قبال ایران سخن گفتند.

این تغییر رویکرد در پیام نوروزی باراک اوباما خطاب به «مردم و رهبران ایران» بازتاب داشت و آقای اوباما در این پیام خواستار آغازی دوباره در روابط دوجانبه شد و از تمایل ایالات متحده به بازگشتن «جمهوری اسلامی ایران» به جایگاه راستین خود در جامعه بین‌الملل سخن گفت.

پیام نوروزی باراک اوباما مورد استقبال مقامات مختلف جهان از جمله رهبران فرانسه و آلمان و نیز خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، قرار گرفت و از جمله آقای سولانا آن را بسیار سازنده توصیف و ابراز امیدواری کرد که (این پیام) فصل نوینی در روابط با تهران بگشاید.

ایران و آمریکا قرار است هفته آینده در کنفرانسی بین‌المللی در مورد افغانستان که در لاهه هلند برگزار می‌شود شرکت کنند و برخی تحلیل‌گران این رخداد را آغازی برای مذاکرات رسمی دو کشور می‌دانند. گرچه مقامات آمریکایی تاکنون دیدار از پیش برنامه‌ریزی شده با مقامات ایرانی را رد کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG