لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۱

میلیبند: پیشنهاد اوباما بهترین فرصت برای بهبود رابطه با ایران است


وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید: فقدان اعتماد به برنامه اتمی ایران از شواهد و حقایق بسیار واقعی نشات می گیرد
وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید: فقدان اعتماد به برنامه اتمی ایران از شواهد و حقایق بسیار واقعی نشات می گیرد
دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا می گوید، پیشنهاد باراک اوباما برای داشتن روابط خوب با ایران، بهترین فرصت برای بهبود مناسبات با جمهوری اسلامی است.

رییس جمهوری آمریکا هفته گذشته و همزمان با تحویل سال نو ایرانی در پیامی ویدئویی خواستار «آغازی تازه» در مناسبات تهران و واشینگتن شد. ایران از این مسئله استقبال کرده ولی می گوید که رفتار آمریکا باید تغییر کند.

آقای میلیبند روز پنجشنبه در باره پیام باراک اوباما گفت: «به نظر من فرصتی بهتر از حرکت اخیر رییس جمهور اوباما در قبال مردم وحکومت ایران پیدا نمی شود که بر رسیدن ایران به جایگاه خود در جامعه بین المللی تاکید کرد مشروط به اینکه ایران به تعهدات خود به صورت کامل عمل کند.»

ایران و غرب در باره برنامه هسته ای تهران به شدت دچار اختلاف هستند و این نگرانی مطرح است که برنامه یاد شده اهداف نظامی دارد و با هدف دست یافتن به دانش ساخت بمب اتمی دنبال می شود.

ایران می گوید که فعالیت های هسته ایش برای تولید برق صورت می گیرد.

وزیر امور خارجه بریتانیا در این زمینه اظهار داشت: «فقدان اعتماد به برنامه اتمی ایران از شواهد و حقایق بسیار واقعی نشات می گیرد که بر اساس آن ایران اطلاعات نادرست ارائه کرده و مخفی کاری می کند.»

«به نظر من فرصتی بهتر از حرکت اخیر رییس جمهور اوباما در قبال مردم وحکومت ایران پیدا نمی شود که بر رسیدن ایران به جایگاه خود در جامعه بین المللی تاکید کرد مشروط به اینکه ایران به تعهدات خود به صورت کامل عمل کند.»

وزیر امور خارجه بریتانیا
وی افزود: «من فکر می کنم این اهمیت دارد تکرار کنیم ... که ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم، ما خواهان تغییر رفتاری هستیم که بر بقیه جهان و بر بروز خطر بی ثباتی در منطقه تاثیر می گذارد.»

بریتانیا از جمله کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک است که در باره برنامه هسته ای ایران به تبادل نظر و تصمیم گیری می پردازند. این گروه تا کنون سه قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی ایران در شورای امنیت سازمان ملل تصویب کرده است.

علاوه بر نگرانی از برنامه هسته ای تهران، جمهوری اسلامی ایران همچنین متهم شده است که در قبال صلح و ثبات در خاورمیانه رفتار غیر مسئولانه ای در پیش گرفته است و از شورشیان در عراق و افغانستان حمایت می کند.

ایران همچنین به دلیل حمایت از گروه های حماس در سرزمین های فلسطینی و حزب الله لبنان مورد انتقاد کشورهای غربی قرار گرفته است.

باراک اوباما برخلاف جرج بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا، که ایران را به عنوان یکی از کشورهای عضو محور شرارت معرفی کرد خواهان گفت و گوی مستقیم و بدون قید و شرط با رهبران جمهوری اسلامی شده است.

واشینگتن می گوید که در حال بازنگری سیاست های خود در قبال ایران است و اخیرا از این کشور برای شرکت در کنفرانس افغانستان که در لاهه برگزار می شود دعوت به عمل آورده است. ایران این دعوت را پذیرفته است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران در واکنش به رویکرد تازه دولت آمریکا گفته است که ما هنوز تغییری در سیاست های این کشور ندیده ایم و هر زمان چنین اتفاقی رخ داد رفتار ما هم تغییر خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG