لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۵

لاوروف: ایران می‌تواند بخشی از راه حل باشد و نه مشکل


سرگئی لاوروف در کنفرانس سالانه بروکسل
سرگئی لاوروف در کنفرانس سالانه بروکسل
وزیر امور خارجه روسیه روز شنبه گفت که «هیچ دلیلی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی در دست نیست»، و از غرب خواست به ایران به عنوان بخشی سازنده از راه حل نگاه کند.

سرگئی لاوروف که در کنفرانسی در بروکسل پایتخت بلژیک سخن می‌گفت، تأکید کرد که «حتی هیچ دلیلی وجود ندارد که ثابت کند ایران تصمیم به ساخت بمب هسته‌ای داشته است».

وی همچنین از دولت‌های غربی خواست که ضمن احترام گذاشتن به جمهوری اسلامی، برای نزدیک شدن به ایران تلاش کنند.

آقای لاوروف این سخنان را در کنار خاویر سولانا، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که از سوی گروه ۵+۱ مسئولیت مذاکره با تهران درباره برنامه‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را دارد، عنوان کرد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بهترین مرجع برای نظارت بر فعالیت‌های اتمی ایران است که می‌تواند تأیید کند که آیا تهران زیر پوشش برنامه‌های صلح آمیز به دنبال دستیابی به سلاح‌های اتمی است یا خیر.

غنی‌سازی اورانیوم، فرایندی که آژانس بر آن نظارت دارد، برای تولید سوخت نیروگاه اتمی کاربرد دارد، گرچه غنی‌سازی با غلظت بالا می‌تواند در ساخت کلاهک‌های اتمی به کار رود.

آقای لاوروف در سخنان خود گفت که تبدیل اورانیوم غنی‌شده به سطح مورد نیاز برای سلاح‌های اتمی نیازمند اقداماتی است که نمی‌تواند از دوربین‌های آژانس پنهان بماند.

وزیر خارجه روسیه همچنین گفت: «تا وقتی که آژانس در ایران فعالیت می‌کند این نگرانی واقعی که ایران به دنبال ساخت بمب اتمی است، می‌تواند کنار گذاشته شود».

آقای لاوروف همچنین از پیام نوروزی باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده خطاب به مردم و رهبران ایران استقبال کرد و افزود این پیام نمونه‌ای است که حتی در جایگاه برتر بهتر است به نقد خود پرداخت.

وی گفت که «ایران باید به عنوان بخشی سازنده از یک راه حل باشد و نه مشکل».

آقای لاوروف همچنین اضافه کرد که این راه حل مذاکره و احترام و مشارکت دادن ایران در تمامی زمینه‌ها از جمله گفت‌وگوهای امنیتی با ایران در همه موضوعات در خاورمیانه، عراق، لبنان، پاکستان و افغانستان، است.

روسیه یکی از شش قدرت بزرگ جهانی مذاکره کننده درباره برنامه هسته‌ای ایران است که به تهران در ساخت تأسیسات اتمی بوشهر کمک می‌کند.
XS
SM
MD
LG