لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۱

موافقت ناتو برای واگذاری تامین امنیت به دولت افغانستان


لیسبون
لیسبون
کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو ، در پایان نشست دو روزه خود در لیسبون اعلام کردند که تا پایان سال ۲۰۱۴ نقش محوری در ایجاد امنیت در افغانستان را به دولت این کشور واگذار می‌کنند.

ناتو همچنین اعلام کرد که تا پایان سال ۲۰۱۴ اگر شرایط اجازه دهد نیروهای این پیمان به عملیات جنگی خود در این کشور پایان دهند.

حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان پیش از این خواسته بود که دولتش تا پایان سال ۲۰۱۴ در راس کنترل امنیت این کشور قرار گیرد که تصمیم روز شنبه ناتو پاسخی به این درخواست است.

با این حال برپایه گزارش‌های منتشر شده، شماری از مقام‌های ناتو با توجه به اوضاع امنیتی افغانستان نسبت به دست یافتن به چنین هدفی ابراز بدبینی کرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.

در همین حال باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، نیز در لیسبون برای نخستین بار اعلام کرد هدف وی توقف بخش عمده‌ای از عملیات جنگی نیروهای آمریکایی تا پایان سال ۲۰۱۴ است.

باراک اوباما، در حالی برای توقف عملیات جنگی در افغانستان تاریخ تعیین کرده است که تنها یک روز پیش از آن، معاون مطبوعاتی پنتاگون، تصریح کرده بود که تا پایان سال ۲۰۱۴ احتمالا نیروهای افغان نتوانند امنیت کشور خود را به عهده بگیرند.

جف مورل، معاون مطبوعاتی پنتاگون، در عین حال سال ۲۰۱۴ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «یک هدف آرمانی» توصیف کرد که به گفته او نباید از آن به عنوان ضرب‌الاجل یاد کرد.

باراک اوباما، پیش از این اعلام کرده بود که از ماه ژوییه سال ۲۰۱۱ خروج تدریجی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز خواهد شد.

با این حال منتقدان باراک اوباما می‌گویند وی با دادن تاریخ مشخص برای خروج تدریجی و توقف عملیات جنگی، جان سربازان آمریکایی در افغانستان را به خطر می‌اندازد.

به گفته این دسته از منتقدان، دادن تاریخ مشخص، به نیروهای طالبان روحیه بخشیده و آنها را ترغیب می‌کند که عملیات خود را شدت بخشند.

حامد کرزی نیز که در نشست ناتو شرکت کرده بود روز شنبه گفت به گمان وی، واگذاری تدریجی امنیت افغانستان که از سال آینده آغاز می‌شود می‌تواند تا پایان سال ۲۰۱۴ به اتمام برسد.

با این حال بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل، که وی نیز در لیسبون حضور داشت، تصریح کرد که واگذاری امنیت در افغانستان نباید برپایه جدول زمانی صورت گیرد بلکه باید باتوجه به اوضاع امنیتی این کار انجام پذیرد.
XS
SM
MD
LG