لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

آمریکا: افغانستان احتمالا تا سال ۲۰۱۴ هم نمی‌تواند امنیت خود را برعهده بگیرد


جف مورل
جف مورل
وزارت دفاع ایالات متحده در واکنش به طرح حامد کرزی که خواستار به دست گرفتن هدایت نیروهای ائتلاف تا پایان سال ۲۰۱۴ شده، اعلام کرد که احتمالا تا این تاریخ نیروهای افغان نتوانند امنیت کشور خود را به عهده بگیرند.

جف مورل، معاون مطبوعاتی پنتاگون، در عین حال سال ۲۰۱۴ برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را «یک هدف آرمانی» توصیف کرد که به گفته او نباید از آن به عنوان ضرب‌الاجل یاد کرد.

با این حال انتظار می‌رود حامد کرزی در دیدار با باراک اوباما و دیگر رهبران کشورهای عضو ناتو در شهر لیسبون، این خواست خود را مطرح کند.

برپایه این طرح، در طول چهار سال آینده ۱۵۰ هزار نیروی خارجی از افغانستان به تدریج خارج خواهند شد؛ نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از این نیروها را سربازان آمریکایی تشکیل می‌دهند.

معاون مطبوعاتی وزارت دفاع ایالات متحده، ایفای نقش محوری از سوی نیروهای امنیتی افغان در بیشتر جاهای این کشور را یک «هدف» مطلوب توصیف کرد اما تصریح کرد این نیروها احتمالا نتوانند تا پایان سال ۲۰۱۴ نقش محوری را در همه نقاط افغانستان برعهده گیرند.

جف مورل طرح واگذاری امنیت به نیروهای افغان را یک «امید» دانست و گفت: «این بدان معنا نیست همه نیروهای ایالات متحده یا ائتلاف به ضرورت تا آن تاریخ (۲۰۱۴) از افغانستان خواهند رفت.»

حامد کرزی به تازگی در مصاحبه با روزنامه واشینگتن پست گفته است زمان آن فرا رسیده که نیروهای خارجی از شمار عملیات نظامی خود در افغانستان بکاهند.

رئیس جمهوری افغانستان در این مصاحبه تاکید می‌کند حضور بلندمدت شمار زیادی از نیروهای خارجی تنها به بدتر شدن اوضاع این کشور می‌انجامد.

حامد کرزی همچنین به طور مشخص گفت نیروهای آمریکایی باید به حمله‌های شبانه خود که در حال افزایش است، پایان ببخشند.

وی در مصاحبه با واشینگتن پست تصریح کرد: «من این حمله‌ها را به هیچ وجه نمی‌پسندم و مردم افغانستان هم این حمله را به هیچ وجه دوست ندارند.»

این سخنان در حالی گفته می‌شود که آمریکا ۳۰ هزار نیروی دیگر به این افغانستان اعزام کرده و قرار است روز جمعه نیز حامد کرزی در نشست سران ناتو شرکت داشته باشد.

در واکنش به این اظهارات رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، روز پنجشنبه گفت موضع حامد کرزی بیانگر «سرخوردگی رهبر کشوری است که مردمش برای مدتی بسیار طولانی در جنگ هستند.»

وزیر دفاع ایالات متحده بااین حال چنین اظهاراتی را نشانه تیرگی رابطه حامد کرزی با ناتو ندانست.
XS
SM
MD
LG