لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۴

اوباما: روند مبارزه پاکستان با تروریسم از سرعت کافی برخوردار نیست


باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، روز یکشنبه در جریان سفر خود به هند گفت که روند مبارزه پاکستان علیه تروریسم از سرعت کافی برخوردار نیست. باراک اوباما در این سفر همچنین از هند خواست تا گفت‌وگوهای صلح را با پاکستان آغاز کند.

رئیس جمهوری آمریکا از روز جمعه سفری ۱۰ روزه را به قاره آسیا آغاز کرده‌است که نخستین مقصد او در این سفر هند است. وی قرار است در این ۱۰ روز با هدف بهتر شدن روابط سیاسی و اقتصادی و افزایش امکان تجارت برای اقتصاد آمریکا به کشورهای اندونزی، کره جنوبی و ژاپن نیز سفر کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان، باراک اوباما، در سخنرانی خود برای دانشجویان هندی در مومبای (بمبئی) در مورد جنگ پاکستان علیه تروریسم گفت: «پیشرفت کار به آن سرعتی که ما می‌خواهیم نیست، و یکی از دلایل آن این است که برخی از نواحی شمال غربی، مناطقی دشوار و پر از استحکامات هستند.»

اشاره باراک به مناطق قبایلی و خودمختار در مرز پاکستان با افغانستان است که به مرکز تجمع گروه‌های مسلح اسلام‌گرا بدل شده و دولت آمریکا از پاکستان انتظار دارد که با حملات شدیدتر بر طالبان و القاعده در این منطقه مانع از عملیات آنها در افغانستان شود.
دست دادن باراک اوباما با دانشجویان کالج سنت زاویر در مومبای، ۷ نوامبر ۲۰۱۰.

باراک اوباما در ادامه سخنرانی خود افزود: «فکر می‌کنم احتمالاً تعداد پاکستانی‌هایی که در داخل پاکستان به‌دست تروریست‌ها کشته شده‌اند بیشتر از هر جای دیگر باشد.»

به گفته باراک اوباما پاکستانی‌ها هم‌اینک به‌طور فزاینده‌ای به شدت و وخامت تهدیدهای تروریستی و عمق این مشکل پی می‌برند.

مقام‌های آمریکایی روز ۲۲ اکتبر از اختصاص یک بسته جدید از کمک‌های دو میلیارد دلاری نظامی به پاکستان خبر دادند و هدف از آن را یاری رساندن به پاکستان برای مبارزه با گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در این کشور اعلام کردند.

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود در مومبای هم‌چنین بهبود روابط پاکستان با هند را «بزرگ‌ترین شرط موفقیت» پاکستان دانست و بار دیگر اهمیت آغاز گفت‌وگوهای آشتی میان دو کشور را گوشزد کرد.

دولت اوباما خواستار آن است که با ایجاد چنین صلحی، از نگرانی ارتش پاکستان در مورد مرزهای این کشور با هند کاسته شود و این ارتش بتواند تمرکز خود را بیشتر متوجه مرز با افغانستان کند.

هند، پاکستان را همواره به آموزش شبه نظامیان اسلام‌گرا متهم کرده‌است ولی پاکستان این اتهام‌ها را رد می‌کند. هند و پاکستان تاکنون سه جنگ را پشت سر گذاشته و تا آستانه جنگ هسته‌ای نیز پیش رفته‌اند.
XS
SM
MD
LG