لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

باراک اوباما سفر ۱۰ روزه خود به آسيا را آغاز کرد


پوستر خوشآمدگویی به باراک اوباما، در مرکز آمریکایی در دهلی پایتخت هند
پوستر خوشآمدگویی به باراک اوباما، در مرکز آمریکایی در دهلی پایتخت هند
باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا روز جمعه سفر ۱۰ روزه خود به قاره آسيا را آغاز کرد و برای نخستين مقصد اين سفر، راهی هند شد. آقای اوباما در اين سفر ده روزه، به هندوستان، اندونزی، کره جنوبی و ژاپن سفر خواهد کرد.

اين سفر با هدف بهتر شدن روابط سياسی و اقتصادی و افزايش امکان تجارت و بازرگانی و کارآفرينی برای اقتصاد آمريکا انجام می شود. آقای اوباما پيش از خروج از واشينگتن، اخبار خوبی از بهبود بهتر اوضاع اقتصادی در آمريکا دريافت کرد.

اين در حالی است که نرخ بيکاری هنوز در آمريکا در حدود ده درصد است و آقای اوباما در تلاش است شاخص های اقتصادی را به بهبود بيشتر و بهتر هدايت کند.

رييس جمهوری آمريکا که دو روز پيش و در جريان انتخابات، مجلس نمايندگان را از دست داد و اين مجلس به دست جمهوريخواهان افتاد، به رهبران جمهوريخواه پيام داد که بايد در دو سال آينده به راه هايی برای همکاری فکر کنند چون در غير اين صورت، دو سال درگير بن بست های سياسی خواهند بود.

سفری با اهداف اقتصادی

آقای اوباما در اين سفر ده روزه، به هندوستان، اندونزی، کره جنوبی و ژاپن سفر خواهد کرد. آن هم در حالی که متحدان آسياسی آمريکا، نگران حرکت های اقتصادی چين هستند.

رييس جمهوری آمريکا قرار است در هند با شماری از بازرگانان هندی ديدار کرده و طرحی جديد از همکاری های همه جانبه از جمله افزايش همکاری با اندونزی را اعلام کند. همچنين باراک اوباما در اجلاس گروه ۲۰ در سئول، پايتخت کره جنوبی شرکت کرده و از آن جا برای حضور در کنفرانس اقتصادی آسيا – اقيانوسيه، راهی يوکوهاما در ژاپن می شود.

گزارش رويترز می گويد کشورهای آسيايی روی همکاری آمريکا برای موازنه با قدرت اقتصادی چين، حساب می کنند و به فکر گسترش همکاری های خود هستند.

آميتاب ماتو، استاد سياست های بين المللی در دانشگاه جواهر لعل نهروی دهلی به رويترز گفت:« آقای اوباما به لحاظ سياست داخلی خيلی گرفتار و درگير است و سياست خارجی تهاجمی و تند هم نه جوابگو است و نه کارآمد در نتيجه به سياست های منطقی و معتدل تری روی می آورد.»

آقای اوباما در تلاش است نرخ صادرات آمريکا در پنج سال آينده را دو برابر کند و قوانين تجاری بهتر با آمريکا در اولويت برنامه های اين سفر، اعلام شده است.

آقای اوباما سه روز و نيم در هند خواهد بود که بيشترين اقامت رييس جمهوری آمريکا در يک سفر خارجی از زمانی است که کاخ سفيد را در اختيار گرفته و نشان از اهميت هندوستان برای آمريکا است.
XS
SM
MD
LG