لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۲

کره شمالی نسبت به یک جنگ تما‌‌م‌عیار هشدار داد


پس از آنکه کره جنوبی همسایه شمالی خود را متهم کرد که کشتی جنگی این کشور را غرق کرده است، روز پنجشنبه کره شمالی هشدار داد هرگونه تلافی‌جویی به جنگی تمار عیار بدل خواهد شد.

ساعاتی پیش از این هشدار کره شمالی، یک گروه تحقیق بین‌المللی در سئول اعلام کرده بود که علت غرق شدن یک کشتی کره جنوبی در ۲۶ ماه مارس شلیک اژدر از یک زیردریایی کره شمالی بوده است.

در پی اعلام نتیجه تحقیقات این گروه، کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کرد مدارک ارائه شده از سوی کره جنوبی، ساختگی است.

پاک این هو، سخنگوی نیروی دریای کره شمالی، در این باره گفت: «اگر کره جنوبی بخواهد دست به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه یا ایذایی دست بزند، یا اینکه درصدد اعمال تحریم یا حمله به ما برآید،.... ما به این اقدام با یک جنگ تمام‌عیار پاسخ خواهیم داد.»

در ۲۶ ماه مارس یک کشتی جنگی کره جنوبی غرق شد که در پی آن ۴۶ نفر از خدمه کشتی کشته شدند؛ این حادثه پس از جنگ کره در سال ۱۹۵۳ سابقه نداشته است.

پس از اعلام نتیجه هیات تحقیق، لی میونگ بانک، رئیس جمهوری کره، جنوبیاظهار داشت که «اقدامات متقابل سختی» اتخاذ خواهد کرد.

کاخ سفید نیز پس از انتشار یافته‌های گروه تحقیق غرق کردن کشتی جنگی کره جنوبی را «اقدامی خصمانه» خوانده که ناقض قوانین بین‌‌المللی و آتش‌بس ۱۹۵۳ است؛ ایالات متحده در خاک کره جنوبی ۲۸۵۰۰ نفر نیروی نظامی دارد.

از سوی دیگر یوکیو هاتویاما، نخست‌وزیر ژاپن، با حمایت از کره جنوبی اقدامات پیونگ‌ یانگ را «توجیه‌ناپذیر» خواند.

یو میونگ هوآن، وزیر خارجه کره جنوبی گفته است که سئول کشاندن پرونده این کشتی به شورای امنیت را مد نظر قرار دارد.

کره شمالی که وضع اقتصادی وخیمی دارد، سال گذشته پس از آزمایش‌های اتمی و موشکی بار دیگر هدف قطعنامه شورای امنیت قرار گرفت؛ هرگونه قطعنامه‌ تازه‌ای علیه کره شمالی منوط به رضایت چین در شورای امنیت است.

چین موضع ملایمی در باره غرق شدن کشتی جنگی کره جنوبی گرفته و وزیر خارجه این کشور ضمن اینکه خواستار صلح در شبه جزیره کره شد، از این اتفاق به عنوان حادثه‌ای «تاسف‌بار» یاد کرده است.

حوادثی این گونه، در رابطه دو کره سابقه داشته است؛ در سال ۱۹۸۷ کره شمالی متهم شد که یک هواپیمای مسافربری کره جنوبی را با ۱۱۵ سرنشین سرنگون کرده است؛ کره شمالی هیچگاه مسئولیت این حادثه را به عهده نگرفت و کره جنوبی نیز هیچگاه دست به اقدام نظامی تلافی‌جویانه نزد.
XS
SM
MD
LG