لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

« تلاش کره شمالی برای امتیازگیری از آمریکا»


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که کره شمالی بازرسان اين آژانس از نيروگاه اتمی يونگ بيون اخراج کرده است.(عکس: epa)
آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که کره شمالی بازرسان اين آژانس از نيروگاه اتمی يونگ بيون اخراج کرده است.(عکس: epa)

با اخراج بازرسان آژانس بين المللی انرژی اتمی از نيروگاه اتمی يونگ بيون گمانه زنی ها درباره نيت واقعی پيونگ يانگ از اقدامات اخیر کره شمالی ادامه دارد.


آژانس بين المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه اعلام کرد که کره شمالی بازرسان اين آژانس از نيروگاه اتمی يونگ بيون اخراج کرده است.


کره شمالی در چارچوب توافق با دولت های ايالات متحده، روسيه، چين، ژاپن و کره جنوبی در نوامبر گذشته، با ويرانی برج خنک کننده نيروگاه يونگ بيون، اقدام به برچيدن اين نيروگاه هسته ای کرد.


با اين حال، پيونگ يانگ هفته گذشته رسما تاييد کرد که اقداماتی را برای باز سازی اين نيروگاه آغاز کرده است.


با توجه به اين که دولت بوش در آمریکا دست در گريبان بحران مالی است و در سياست خارجی نيز با روسيه در تنش است، برخی صاحب نظران معتقدند کره شمالی از اين فرصت برای امتيازگيری بهره گرفته است..

پيتر بک، کارشناس در امور کره شمالی در دانشگاه آمريکن در واشینگتن، معتقد است اين اقدامات پيونگ يانگ جنبه تاکتيکی دارد و به نظر نمی رسد بخواهد به سوی يک بحران همه جانبه گام بردارد.


وی افزود: در اين برهه، اين تنها یک اقدام برای جلب توجه واشینگتن به منظور اهمیت دادن بيشتر به کره شمالی در سياست کاخ سفيد است.


با توجه به اين که دولت جرج بوش در آمریکا دست به گريبان بحران مالی است و در سياست خارجی نيز با روسيه در تنش است، برخی صاحب نظران معتقدند کره شمالی از اين فرصت برای امتيازگيری بهره گرفته است.


برپايه اين تحليل، دولت جرج بوش در ماه های باقيمانده می خواهد در سياست خارجی موفقيت هايی برای خود داشته باشد و شايد اين باعث شود به کره شمالی امتيازهای بيشتری هم بدهد. در صورتی که چنين توافقی نیز حاصل نشود، کره شمالی در ماه ژانويه و با آمدن رييس جمهوری جديد در کاخ سفيد، قدرت چانه زنی بيشتری خواهد داشت.


ايالات متحده نيز به اقدامات اخير کره شمالی واکنش تندی نشان نداده است.


کاندوليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا، روز چهارشنبه گفت که اقدامات کره شمالی «به هيچ عنوان» روند خلع سلاح هسته ای این کشور را از بين نبرده است.


کارل بکر، مدير «پسيفيک فروم سی اس آی اس» در هاوايی، گفت: «روشن است که اين موضوع برای آمريکايی ها به هيچ عنوان غير قابل مذاکره نيست.»


او اضافه کرد که از جانب کره شمالی نيز علائمی فرستاده می شود که نشانگر تمايل اين کشور برای گفت و گو است.


مقام های کره جنوبی اوایل ماه سپتامبر اعلام کردند که ممکن است کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، سکته مغزی کرده باشد. با انتشار اين خبر، اين پرسش به وجود آمد که چه کسی درباره برنامه هسته ای پيونگ يانگ تصميم خواهد گرفت.


این در حالی بود که مقام های کره شمالی خبر سکته رهبر این کشور را رد کردند. با این همه، تصاویری از وی انتشار نیافته است.


پيتر بک، کارشناس در امور کره شمالی در دانشگاه آمريکن در واشنگتن، در اين باره گفت: «گمان نمی کنم آنها خواستار يک بحران تمام عيار باشند، چراکه آنها در داخل بايد به دنبال حل مسئله جانشينی برای کيم جونگ ايل باشند.»


ليو ژيان چائو، سخنگوی وزارت امورخارجه چين، روز پنجشنبه در واکنش به تحولات اخير به خبرنگاران گفت: « اميدواريم همه طرفین بتوانند از خود انعطاف نشان دهند و راستی آزمايی و ديگر موضوعات مربوطه را هر چه زودتر حل و فصل کنند.»


پيونگ يانگ ماه گذشته اعلام کرد به رغم وعده ايالات متحده در گفت و گوهای شش جانبه، واشينگتن نام کره شمالی را از فهرست کشورهای حامی تروريسم حذف نکرده و بازسازی نيروگاه اتمی يون بيونگ، واکنشی به ناديده گرفتن تعهدات کاخ سفيد است.


در مقابل، آمريکا می گويد تا زمانی که کره شمالی به يک برنامه بين المللی برای راستی آزمايی تن ندهد، اين کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريسم خارج نخواهد کرد.


هيون هام بونگ، يک ديپلمات کره شمالی، هفته گذشته در اعتراض به خواسته های واشينگتن به خبرنگاران گفته بود: «ايالات متحده، پافشاری می کند که ما خواسته های يک جانبه ای را که مورد توافق نبودند، بپذيريم. آنها، آمريکايی ها، می خواهند هر موقع که می خواهند به هر کجا که خواستند بروند تا نمونه گيری کنند و با تجهيزات اندازه گيری به آزمايش دست بزنند.»


XS
SM
MD
LG