لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

تصمیم کره شمالی برای از سر گیری فعالیت های اتمی


نمایی از راکتور اتمی يونک بيون را که قادر به توليد مواد مورد نياز برای سلاح هسته ای است
نمایی از راکتور اتمی يونک بيون را که قادر به توليد مواد مورد نياز برای سلاح هسته ای است

دولت کره شمالی روز سه شنبه اعلام کرد که روند از کار انداختن تاسيسات هسته ای خود را متوقف خواهد کرد و احيا راکتور اتمی يونک بيون را که قادر به توليد مواد مورد نياز برای سلاح هسته ای است در دستور کار قرار خواهد داد.


کره شمالی دولت آمريکا را به تعلل در اجرای نتايج معاهده اخير مربوط به خلع سلاح اتمی اين کشورمتهم کرده است


. خبرگزاری دولتی اين کشور به نقل از مقامات وزارت خارجه کره شمالی اين خبر را اعلام کرد و گزارش داد که اين تصميم کره شمالی از ۱۴ ماه اوت به اجرا درآمده و اين خبر همزمان به طرفهای ذينفع در مذاکرات هسته ای با اين کشور اطلاع داده شده است.


صاحبنظران می گويند: با توجه به عدم تمايل عميق دولت کره شمالی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای آن کشور، دست زدن به يک چنين اقدامی به عنوان يک ابزار فشار در مذاکرات با جامعه بين المللی چندان تعجب آور نيست.


اعلام علنی اين تصميم کره شمالی همزمان شد با آغاز گردهمایی ملی حزب دمکرات آمريکا برای معرفی رسمی نامزد انتخابات رياست جمهوری اين حزب و برخی تحليلگران معتقدند که کره شمالی با همزمان کردن تصميم خود با اين رويداد سعی دارد بر تحولات مربوط به انتخابات در آمريکا تاثير بگذارد.


اين تصميم در عين حال همزمان شد با پايان سفر هو ژين تائو، ریيس جمهور چين، به کره جنوبی و ديدار وی با لی ميونگ باک، ریيس جمهور آن کشور که از آغاز رياست جمهوری خود وعده داده در صورت عدم توافق کره شمالی با توقف برنامه های هسته ای سياست قاطعانه ای را در قبال آن کشور در پيش بگيرد.


دولت آمريکا با حمايت قدرت های منطقه ای در تلاش بوده تا کره شمالی را وادار کند که برنامه های هسته ای خود را متوقف سازد.


واشنگتن صراحتا اعلام کرده تا زمانی که برنامه هسته ای کره شمالی متوقف نشود، نام این کشور را از فهرست دولتهای حامی تروريسم خارج نخواهد کرد.


در حاليکه برخی تحليلگران معتقدند که تصميم اخير کره شمالی ابزاری ديگر برای پيشبرد منافع خود در مذاکرات با جامعه بين المللی است ، ديگران معتقدند که کره شمالی هيچگاه واقعا خلع سلاح هسته ای را نپذيرفته است و در تمام دوران مذاکرات با جامعه جهانی فعاليت های هسته ای خود را ادامه داده است.


مذاکرات جامعه بين المللی با کره شمالی که به گفت وگوهای شش جانبه شهرت دارد شامل نمايندگان کره شمالی و جنوبی، روسيه ، چين ، آمريکا و ژاپن است و درتازه ترين دور اين مذاکرات حدود يک ماه و نيم پيش دولت کره شمالی پذيرفت که بخش مهمی از باقی مانده راکتور هسته ای خود را از کار بيندازد.


خبر امروز ضربه ديگری بود برای ارزش برابری واحد پول کره جنوبی که در حال کاهش است و برخی صاحبظران معتقدند که ممکن است نرخ سهام را در بازار بورس اين کشور کاهش دهد و از تمايل سرمايه گذاران خارجی برای مشارکت در بازار کره جنوبی بکاهد.


دولت چين در مورد اطلاع داشتن از اين تصميم کره شمالی اظهار نظری نکرده است ولی در مجموع مذاکرات شش جانبه را گفت وگوهای پيچيده و دشواری توصيف کرد. گين گنگ، سخنگوی وزارت خارجه اين کشور گفت هرچه که دشواريهای اين مذاکرات بيشتر باشد طرفهای درگير بايد به همان نسبت تعهدات خود را جدی تر بگيرند و فضای فعلی اعتماد متقابل را محترم بشمارند.


وزارت خارجه کره جنوبی از اين اقدام اظهار تاسف کرده و از دولت کره شمالی خواست روند از کار انداختن تاسيسات هسته ای را ادامه دهد. دولت ژاپن ضمن اظهار نگرانی اعلام کرد که با همکاری نزديک با ساير طرفهای شريک در اين مذاکرات خواهد کوشيد که توافقات قبلی را حفظ کند.


روند از کار انداختن راکتور اتمی يونگ بيون که از اواخر سال ۲۰۰۷ آغاز شد تقريبا به مراحل پايانی خود رسيده و هدف از اين اقدام غيرممکن ساختن فعاليت هسته ای کره شمالی در اين مرکز حداقل به مدت يکسال بود.


در ماه ژوئن کره شمالی برج سرد کننده آب در اين نيروگاه و بخش توليد پلوتونيوم آنرا در يک اقدام سمبليک برای جلب اعتماد جامعه بين المللی ويران کرد. در آخرين مرحله از کاراندازی اين مرکزهسته ای قرار بود که اسکلت فلزی اين راکتور قديمی به کلی برچيده شود.


XS
SM
MD
LG