لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۰

کره شمالی «پيمان عدم تجاوز» را امضا کرد


وزیران امور خارجه شش کشور مذاکره کننده در باره برنامه هسته ای کره شمالی در سنگاپور. (عکس از AFP)
وزیران امور خارجه شش کشور مذاکره کننده در باره برنامه هسته ای کره شمالی در سنگاپور. (عکس از AFP)

کره شمالی روز پنجشنبه سوم مرداد ماه در جريان نشست کشورهای عضو «آ سه آن» در سنگاپور، پيمان عدم تجاوز کشورهای جنوب شرق آسيا را امضا کرد.

اين پيمان يک روز پس از مذاکره وزير امور خارجه کره شمالی و پنج کشور ديگر شامل کره جنوبی، روسيه، چين، ژاپن و آمريکا درباره پايان برنامه هسته ای کره شمالی به امضای پاک او چون، وزیر امور خارجه کره شمالی رسید.

در پی امضای این قرارداد، ری تانگ لی، سخنگوی نخست وزيری کره شمالی، به خبرنگاران گفت که پيوستن به اين پيمان «نشانه علاقه کره شمالی به برقراری روابط دوستانه» با کشورهای عضو «آ سه آن» است.

همچنین کيم سونگ هان، يک استاد دانشگاه کره جنوبی دراین باره به خبرگزاری فرانسه گفت: «امضای اين قرارداد نشاندهنده آن است که کره شمالی به دنبال دستيابی به دنيای خارج است، اين کشور با امضای اين قرارداد می خواهد اين پيام را به خارج بفرستد که قصد دارد به عنوان يک عضو مسئول جامعه جهانی عمل کند.»

کاندواليزا رايس، وزير امور خارجه آمريکا که برای مذاکره با وزیر امور خارجه کره شمالی در حاشیه اجلاس آ سه آن و در باره خلع سلاح اتمی این کشور به سنگاپور رفته است پس از ملاقات با همتای خود گفت که اکنون توپ در زمين پيونگ يانگ است.


وی افزود: «شکی نيست که کره شمالی مي داند که اکنون توپ در زمين اين کشور است و همه بر اين باورند که پيونگ يانگ بايد پاسخ مثبت و مناسبی در زمينه خلع سلاح هسته ای خود ارائه کند.»

او همچنین درباره مذاکراه روز چهارشنبه خود با وزير امور خارجه کره شمالی گفت که هنوز شبهاتی در اطلاعات ارايه شده از سوی کره شمالی درباره ميزان پلوتونيوم توليد شده در تاسيسات هسته ای کره شمالی وجود دارد.

به گفته خانم رايس، در مذاکرات روز گذشته، درباره تدوين يک پروتکل دقيق و مطابق با استاندارهای بين المللی باشد گفت و گو شده است که در آن راه های دستیابی به تاسیسات هسته ای این کشور باز خواهد بود.

مذاکرات شش جانبه نمايندگان کره شمالی و جنوبی، چين، روسيه، ژاپن و آمريکا که از سال ‪ ۲۰۰۳‬آغاز شده است روز چهارشنبه برای اولين بار در سطح وزرای خارجه اين شش کشور و با حضور کاندوليزا رايس وزير برگزار شد.

کره شمالی اعلام کرده است که قصد دارد در برابر مشوق های اقتصادی و سياسی برنامه ساخت تسليحات هسته ای خود را متوقف کند.

جرج بوش رييس جمهوری آمريکا در مقابل اعلام کرده است که آمريکا در برابر اين اقدام کره شمالی نام اين کشور را از فهرست کشورهای حامی تروريست حذف می کند. او پیشتر دولت های حاکم بر ایران و کره شمالی را، حامی تروریسم خوانده بود.


XS
SM
MD
LG