لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۷

«آزمایش چند موشک با برد کوتاه توسط کره شمالی»


خبرگزاری ها از آزمایش چند موشک کوتاه برد توسط کره شمالی خبر داده اند.
عکس از (afp)
خبرگزاری ها از آزمایش چند موشک کوتاه برد توسط کره شمالی خبر داده اند. عکس از (afp)

آژانس خبری يونهاپ از سئول گزارش داد کره شمالی حدود ساعت ۱۰:۳۰ بامداد روز جمعه به وقت محلی چند فروند موشک کوتاه برد خود را در آبهای غرب این کشور آزمايش کرد.


اين خبرگزاری به نقل از منابع ديپلماتيک نوع اين موشک ها را «استيکس روسی» اعلام کرده است.


آزمايش موشکی کره شمالی يک روز پس از آن صورت می گيرد که اين کشور مديران اهل کره جنوبی را از يک پارک صنعتی مشترک بين دو کره اخراج کرد.


همزمان با اين آزمايش غير منتظره ، وزارت امور خارجه کره شمالی با انتشار بيانيه شديداللحنی به واشينگتن هشدار داد که موضعگيری خود را نسبت به پيونگ يانگ تغيير دهد.


در اين بيانيه آمده است:«دولت آمريکا برای حفظ وجهه خود از هر سياستی استفاده می کند تا ما را مجرم نشان دهد».


کره شمالی در ادامه تهديد می کند که «تاخير آمريکا در اجرای قطعنامه مربوط به مسئله هسته ای و پافشاری واشينگتن برای يافتن چيزی که وجود ندارد بر روند خلع سلاح اتمی تاثيرات شديدی خواهد گذاشت».


آمريکا کره شمالی را تحت فشار گذاشته تا علاوه بر توقف کامل فعاليت های اتمی، همه برنامه های هسته ای خود را اعلام کند اما کره شمالی می گويد که اين برنامه ها را در ماه نوامبر گذشته اعلام کرده و خارج از آن، برنامه ديگری ندارد.


برخی سياستمداران آمريکايی نيز از کره شمالی انتقاد می کنند که بخشی از برنامه های هسته ای خود را به سوريه منتقل کرده است اما پيونگ يانگ اين اتهامات را رد می کند.


به باور تحليل گران سياسی کره شمالی با انجام اين آزمايش موشکی دو پيام را به جامعه جهانی مخابره کرده است.


اين تحليل گران هدف اوليه اين آزمايش را هشدار به دولت آمريکا برای تجديد نظر در سياست خود در قبال کره شمالی می دانند و هدف دوم را تهديد کره جنوبی عنوان کرده اند.


رييس جمهوری کره جنوبی چندی پيش با اشاره به اين نکته که اگر کره شمالی به برنامه های اتمی خود پايان ندهد و همچنين گروگان های کره جنوبی را آزاد نکند، سئول به کمک های انساندوستانه خود پايان خواهد داد.


XS
SM
MD
LG