لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

آمریکا: کره شمالی همکاری لازم را نمی کند


هیل: کره شمالی کاملا آماده نيست تا ليست تاسیسات هسته ای خود را در اختيار ما قرار دهد.
هیل: کره شمالی کاملا آماده نيست تا ليست تاسیسات هسته ای خود را در اختيار ما قرار دهد.

کريستوفر هيل، فرستاده آمريکا در مذاکرات هسته ای با کره شمالی، روز سه شنبه هشتم ژانويه، از کره شمالی خواست تا اطلاعاتی کامل در مورد برنامه هسته ای خود ارايه دهد.


کريستوفر هيل که روز سه شنبه از ژاپن وارد کره جنوبی شد، به خبرنگاران گفت: «کره شمالی کاملا آماده نيست تا ليست تاسيسات و برنامه ها ی هسته ای را در اختيار ما قرار دهد.»


آقای هيل افزود چنين کاری برای آغاز مذاکرات خلع سلاح هسته ای اين کشور لازم است.


کره شمالی در مذاکرات شش جانبه با کشورهای آمريکا، روسيه، چين، کره جنوبی و ژاپن توافق کرده بود تا پايان سال گذشته، فعاليت های هسته ای خود را که اصولا بر اساس روش توليد بمب به وسيله پلوتونيوم بود متوقف کند تا در قبال آن از انزوای بين المللی خود خارج شود.


اين کشور همچنين موافقت کرده بود که که گزارش کاملی نيز از فعاليت های هسته ای خود را ارايه دهد.


کره جنوبی اعلام کرده است که تاکنون کره شمالی ۱۵۰ هزار تن نفت و ۵۰ هزار تن فولاد به عنوان کمک دريافت کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت امور خارجه کره شمالی در بيانيه ای هفته گذشته اعلام کرد که اين کشور اطلاعات کاملی در مورد برنامه هسته ای خود در اختيار واشينگتن قرار داده و تقريبا فعاليت های هسته ای خود را متوقف کرده است.


اما کريستوفر هيل بيانيه دولت کره شمالی را نادرست می خواند و می گويد که این کشور توضیح در مورد همه برنامه های خود ارايه نداده است.


واشينگتن می گويد که اين کشور مدارکی دارد که نشان می دهد که کره شمالی موادی برای آنچه که گفته می شود «برنامه غنی سازی اورانيوم با به کارگيری پلوتنيوم است» وارد کرده است.


کره شمالی نيز اتهامات آمريکا را رد کرده و می گويد که واشينگتن هنوز اين کشور را از ليست کشورهای حامی تروريست خارج نکرده و کمک های دريافتی کره شمالی کمتر از آن است که در مذاکرات شش جانبه به اين کشور قول داده شده بود.


لی ميونگ باک، رييس جمهوری کره جنوبی خواستار بر خورد شديدتری با کره شمالی شده است. وی از کره شمالی خواسته تا در مقابل دريافت کمک های مهم اقتصادی برنامه نظامی هسته ای حود را از بين ببرد.


کره جنوبی اعلام کرده است که تاکنون کره شمالی ۱۵۰ هزار تن نفت و ۵۰ هزار تن فولاد به عنوان کمک دريافت کرده است.


آقای هيل افزود که وی پس از مذاکرات در کره جنوبی، به روسیه و چین می رود تا با مقامات این دو کشور برای تعیین تاريخ آينده مذاکرات شش جانبه مذاکره کند.


پيمان خلع سلاح اتمی


کره شمالی در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با امضای پيمان خلع سلاح اتمی پذيرفت به برنامه های هسته ای خود پايان دهد، اما برخی تحليلگران با انتقاد از اين پيمان معتقدند که در اين قرارداد به سلاح هايی که اين کشور از قبل ساخته و در اختيار دارد، اشاره ای نشده است.


از سال ۱۹۵۳ميلادی که جنگ سه ساله در شبه جزيره کره پايان يافت، آمريکا و کره شمالی پيمان صلح را به طور رسمی امضا نکرده اند و در تاريخ پنجاه و چند ساله اخير رهبران دو کشور هرگز با يکديگر ملاقاتی نداشته اند.


جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده که پيش از اين کره شمالی را در کنار دو کشور ايران و عراق به عنوان «محور شرارت» معرفی کرده بود، چندی پيش با اتخاذ سياست نرمتر در قبال پيونگ يانگ اعلام کرد که اگر کره شمالی به برنامه های هسته ای خود پايان دهد واشينگتن آماده است قرارداد صلح را با کره شمالی امضا کند.


الکساندر ورشبو، سفير آمريکا در کره جنوبی، در ماه سپتامبر گفت که اگر کره شمالی تا سال آينده ميلادی همه سلاح های هسته ای خود را نابود کند، اين احتمال وجود دارد که جرج بوش، رييس جمهوری آمريکا، قبل از پايان دوره رياست جمهوری خود در نشستی مشترک با کيم جونگ ايل، رهبر کره شمالی، شرکت کند.


XS
SM
MD
LG