لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۲

کره شمالی تاسیسات اتمی خود را سه ماه دیگر تعطیل می کند


نمایی از نیروگاه اتمی یونگ بیون که فعالیت های هسته ای کره شمالی در آن انجام می شود.
نمایی از نیروگاه اتمی یونگ بیون که فعالیت های هسته ای کره شمالی در آن انجام می شود.

کره شمالی موافقت کرد تا پايان سال جاری ميلادی مجموعه تاسيسات هسته ای اصلی خود را زير نظارت آمريکا تعطيل کند و فهرست کامل برنامه هسته ای خود را ارائه دهد.


معاون وزارت خارجه چين اعلام کرد که کره شمالی موافقت کرده است تا ۳۱ دسامبر، سه ماه دیگر، زير نظارت آمريکا، مجموعه تاسيسات اصلی هسته ای خود را در يانگ بيون تعطيل کند.


  • بر اساس بيانيه کره شمالی، پیونگ یانگ بار ديگر تاکيد کرده است که بر تعهد خود در عدم ارسال مواد و فناوری هسته ای به کشورهای ديگر، پايبند خواهد بود و فهرست کامل برنامه هسته ای خود را ارائه خواهد کرد.

بر اساس اين بيانيه، کره شمالی همچنين بار ديگر تاکيد کرده است که بر تعهد خود در عدم ارسال مواد و فناوری هسته ای به کشورهای ديگر، پايبند خواهد بود و فهرست کامل برنامه هسته ای خود را ارائه خواهد کرد.


در مقابل، آمريکا کمک های اقتصادی قابل توجهی را به کره شمالی می دهد و در جهت حذف نام اين کشور ازفهرست دولت های حامی تروريسم حرکت خواهد کرد.


اين بيانيه چند روز پس از دور اخير مذاکرات شش جانبه با حضور آمريکا، روسيه، چين ، ژاپن و دو کره شمالی و جنوبی منتشر می شود.


نمايندگان اين شش کشور در آخرين دور از مذاکرات شش جانبه در پکن بر سر پيش نويس دولت چين درباره نحوه اجرای پيمان سيزدهم فوريه سال جاری به توافق رسيدند.


در همين رابطه، کريستوفر هيل، نماينده ويژه دولت آمريکا در مذاکرات شش جانبه، از موافقت جرج بوش، رييس جمهوری ايالات متحده با طرح دولت چين خبر داد و گفت که آقای بوش از پيش نويس ارائه شده از سوی پکن حمايت می کند.


بر اساس اظهارات آقای هيل، بيانيه مشترک شش کشور درگير که ظرف چند روز آينده منتشر خواهد شد جدول زمانی مشخصی را پيش روی کره شمالی قرار می دهد و اين کشور را ملزم می سازد به همه تعهدات خود عمل کند.


مذاکرات شش جانبه با هدف متقاعد کردن کره شمالی به انصراف از برنامه های هسته ای از سال ۲۰۰۳ و با ميزبانی پکن آغاز شد و در سيزدهم فوريه سال جاری ميلادی با متقاعد کردن کره شمالی به امضای پيمان خلع سلاح اتمی به اوج خود رسيد.


در نتيجه اين پيمان، کره شمالی متعهد شده است در ازای دريافت يک ميليون تن نفت، تضمين های امنيتی و عادی سازی روابط با جهان خارج از تمامی برنامه های هسته ای خود صرف نظر کند.


XS
SM
MD
LG