لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۳

روسیه: به مذاکرات گروه ۱+۵ درباره تحریم ایران خوشبین هستیم


سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه اعلام کرد که به مذاکرات گروه ۱+۵ برای تحریم ایران «خوشبین» است.

سرگئی ریابوکوف، که نماینده روسیه در مذاکرات گروه ۱+۵ است گفت: «این گفت‌‌وگوها به آرامی به پیش می‌رود.»

معاون وزارت خارجه روسیه افزود: «مسلم است که هنوز برخی اختلاف‌ها وجود دارد، اما من این اختلاف‌ها را بزرگنمایی ... نمی‌کنم. من کم‌وبیش خوشبین هستم.»

نمایندگان روسیه، ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و آلمان در سازمان ملل، تقریبا هر روز درباره چند و چون پیش‌نویس دور چهارم تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران، رایزنی می‌کنند نا اختلاف‌های موجود را برطرف کنند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که روسیه و چین درتلاشند که از شدت برخی اقدامات تنبیهی مندرج در پیش‌نویس پیشنهادی آمریکا بکاهند.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، تاکید کرد که قطعنامه شورای امنیت باید به گونه‌ای تنظیم شود که نظام منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای تقویت شود؛ دیپلمات‌های غربی این موضع روسیه چنین تعبیر کرده‌اند که مسکو خواهان تمرکز تحریم‌ها بر صنعت موشکی و اتمی ایران است و نه فراتر از آن.

پیشتر، دمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، پس از امضای پیمان استارت ۲ در پراگ، تصریح کرده بود که این کشور خواهان اعمال تحریم‌های «هوشمند» علیه ایران است چراکه به گفته او در غیر اینصورت، مردم ایران از این تحریم‌ها متضرر می‌شوند.

برپایه گزارش‌های منتشر شده، در پیش‌‌نویس پیشنهادی امریکا، محدودیت‌های تازه برای بانکداری، تحریم کامل تسلیحاتی، اقدامات سخگتگیرانه‌تر در مورد کشتیرانی، محدودیت برای شرکت‌های وابسته به سپاه و محدودیت‌های تازه برای سرمایه‌گذاری در صنعت انرژی ایران مد نظر قرار گرفته است.

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، پیشتر ابراز امیدواری کرده بود که دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در ماه گذشته میلادی به تصویب برسد؛ با وجود این دستگاه دیپلماسی آمریکا نتوانست اختلافات خود را با روسیه و به ویژه چین تا آن موقع برطرف کند.

تاکنون سه قطعنامه تحریمی، در سال‌های ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، و ۲۰۰۸ علیه ایران در شورای امنیت به تصویب رسیده است؛ در همه این قطعنامه‌ها از ایران خواسته شده است که به غنی‌سازی اورانیوم پایان دهد؛ با این حال ایران که عضوی از ان پی تی است، غنی‌سازی را از حقوق مندرج در «ان پی تی» می‌داند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آنکه اعلام کرد، نمی‌تواند صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی ایران را تایید کند، پرونده ایران را به شورای امنیت، نیرومندترین نهاد سازمان ملل، ارجاع داد.

ترکیه: برای جلوگیری از جنگ هرکاری می‌کنیم

در میان اعضای غیردایم شورای امنیت، ترکیه به صراحت با تحریم ایران مخالفت کرده است؛ احمدد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در تازه‌ترین اظهار نظر خود، در مصاحبه با روزنامه الحیات تصریح کرده است که دستگاه دیپلماسی این کشور همه گونه تلاشی خواهد کرد که جنگی علیه ایران صورت نگیرد و تحریم نیز بر ایران اعمال نشود.

احمد داوود اغلو تصریح کرد: «ما هر آنچه مقدور باشد انجام می‌دهیم تا میان ایران و ایالات متحده اعتماد ایجاد شود و رویارویی نظامی میان غرب و ایران رخ ندهد وتحریم‌های احتمالی نیز اعمال نشود.»
XS
SM
MD
LG