لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۶

ابهام در سرنوشت گروگان آمریکایی در پاکستان


تصویر جان سلوکی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل در بلوچستان پاکستان
تصویر جان سلوکی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل در بلوچستان پاکستان
ساعاتی پیش از پایان ضرب‌الاجل گروگانگیران پاکستانی برای قتل یک شهروند آمریکایی، دولت محلی بلوچستان پاکستان روز پنجشنبه اعلام کرد کمیته‌ای عالی برای بررسی درخواست‌های آدم‌ربایان تشکیل داده است.

گروهی موسوم به «جبهه متحد آزادی بلوچستان» ماه گذشته اعلام کرد که جان سولکی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایالت بلوچستان پاکستان، را ربوده است.

این گروه تهدید کرده است که اگر دولت پاکستان بیش از ۱۱۰۰ نفر، از زندانی‌های مورد تقاضای آنها را آزاد نکند، جان سولکی را خواهد کشت.

روز گذشته و با نزدیک شدن به پایان ضرب‌الاجل آدم‌ربایان، دولت ایالتی بلوچستان پاکستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که خواسته‌های آدم‌ربایان را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در بیانیه دولت ایالتی آمده است در کمیته‌ای که به منظور پیگیری خواسته‌‌های «جبهه متحد آزادی بلوچستان» تشکیل شده، سیاستمداران بلندپایه حضور دارند که به دنبال یافتن «مفقودشدگانی» هستند که این گروه فهرستی از آنها تهیه کرده است. در این بیانیه آمده است که محل چند نفر از این «مفقود شدگان» تاکنون شناسایی شده است.

این بیانیه می‌افزاید تاکنون وضعیت ۴۵ نفر از افراد این فهرست مشخص شده است که برخی از آنها در خانه‌های خود هستند و برخی دیگر نیز با اتهام‌های جنایی مواجه‌اند و در بازداشت بسر می‌برند.

جان سولکی، رئیس آژانس پناهندگان سازمان ملل در ایالت بلوچستان پاکستان، دوم فوریه امسال هنگامی که به محل کار خود می‌رفت ربوده شد و راننده وی نیز به قتل رسید.

پس از دانیال پرل، روزنامه‌گار آمریکایی که در سال ۲۰۰۲ در پاکستان به دست القاعده ربوده و سر بریده شد، جان سولکی، مهم‌ترین شخصیت غربی است که در پاکستان به گروگان گرفته شده است.

پیش از این هم در بهمن ماه ۸۷، در آستانه سفر ریچارد هالبروک نماینده ویژه دولت باراک اوباما به اسلام‌آباد، آسوشیتدپرس از دریافت فیلم سر بریدن یک مهندس لهستانی به دست شبه‌نظامیان پاکستانی خبر داده بود.

ربایندگان جان سولکی تا نیمه شب پنجشنبه شب مهلت داده بودند بیش از ۱۱۰۰ نفر افرادی را که نام برده بودند، آزاد شوند.

در نامه‌ای که یک وب‌سایت محلی پاکستان روز پنجشنبه منتشر کردند، آدم‌ربایان تأکید کرده‌اند که این «آخرین ضرب‌العجل ماست».

هفته گذشته ژنرال سلیم نواز، فرمانده شبه‌نظامیان سرحدی پاکستان، براهمدغ خان بگتی، یک رهبر شورشیان بلوچ را که گفته می‌شود در افغانستان است، مسئول این آدم‌ربایی دانسته بود.

از سال ۲۰۰۴ که شورشیان بلوچ در ایالت بلوچستان پاکستان به تحرکات خود افزوده‌اند، صدها تن در این ایالت نفت‌خیز جان خود را از دست داده‌اند.
XS
SM
MD
LG