لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

تهدید طالبان پاکستان علیه دانش‌آموزان دختر


یک مدرسه دخترانه ویران شده توسط شبه‌نظامیان طالبان در ولایت سوات در مرداد ماه ۸۷ (عکس: Epa)
یک مدرسه دخترانه ویران شده توسط شبه‌نظامیان طالبان در ولایت سوات در مرداد ماه ۸۷ (عکس: Epa)

شبه‌نظامیان طالبان در ولایت سوات، در شمال غرب پاکستان، تهدید کرده‌اند که دخترانی را که قصد رفتن به مدرسه دارند خواهند کشت. این تهدید آینده ۴۰ هزار دانش‌آموز دختر در این منطقه را به خطر انداخته است.



بر پایه گزارش‌ها، یکی از فرماندهان محلی طالبان به والدین پاکستانی این منطقه هشدار داده است که از حدود سه هفته دیگر (۱۵ ژانویه) دختران خود را به مدرسه نفرستند.



طالبان در ولایت سوات پاکستان، مدارسی که دختران را به عنوان دانش‌آموز بپذیرند، تهدید به بمب‌گذاری کرده است

به نوشته نشریات محلی پاکستان، شاه دوران، معاون مولانا فضل‌الله پایه‌گذار طالبان در منطقه سوات، نهادهای دولتی و مراکز خصوصی آموزشی را تهدید کرده است که از پذیرش دانش‌آموزان دختر در این ناحیه سر باز زنند.


این فرمانده طالبان همچنین مدارسی که دختران را به عنوان دانش‌آموز بپذیرند، تهدید به بمب‌گذاری کرده است.


بر اساس آمارهای رسمی در پاکستان یک هزار و ۵۸۰ مدرسه در منطقه سوات ثبت شده‌اند و از آغاز خشونت‌ها در منطقه سوات پاکستان مدارس از آسیب‌پذیرترین اهدافی بوده‌اند که مورد حمله شبه‌نظامیان قرار گرفته‌اند.


یکی از مقام‌های رسمی وابسته به وزارت آموزش پاکستان به خبرگزاری فرانسه گفته ‌است طالبان تاکنون ۲۵۲ مدرسه را، که بیشتر شامل مدارس مختلط بوده، در این منطقه ویران کرده است.


آمارهای گزارش شده از سوی نهاد غیردولتی «ائتلاف برای آموزش در پاکستان» که بر وضعیت مدارس ابتدایی دخترانه متمرکز است نیز حاکی از آن است که طالبان دست کم ۱۰۰ مدرسه از ۴۹۰ مدرسه ابتدایی را که دختران در آن مشغول تحصیل بوده‌اند ویران کرده‌اند.


شبه‌نظامیان طالبان مدعی اعمال شریعت اسلامی در منطقه سوات هستند و حملات آنها به مدارس منطقه، تنها در یک سال گذشته، محرومیت دست کم ۱۷ هزار دانش‌آموز پاکستانی از تحصیل را در پی داشته است.


طالبان و تمرکز فعالیت در خاک پاکستان


ولایت سوات از ماه اوت سال ۲۰۰۷ (مرداد ماه سال ۸۶) در اختیار شبه‌نظامیان طالبان قرار داشته است. در دره سوات بسياری از روستاها در تصرف گروه‌های شبه نظامی است كه گاه تنها ۱۰ نفره هستند.


منطقه كوهستانی دره سوات تا سال گذشته يک منطقه بسيار جذاب گردشگری و تنها پيست اسكی پاكستان به شمار می‌رفت، اما پس از آن که اين منطقه به تصرف هواداران مولانا فضل‌الله درآمد، به منطقه‌ای ناامن تبديل شده است.


هفته‌نامه تایمز در نوامبر ۲۰۰۷(آبان ۸۶) در گزارشی در مورد وضعیت طالبان در پاکستان، مولانا فضل‌الله، كسی كه با نطق‌های راديويی شبه نظاميان را در سوات تحريک می‌كند را يک طلبه محلی معرفی کرد كه زمانی با يک ماشين مسافرکشی، مسافر و بار را در دره و رود سوات جا به جا می‌كرد.


او در سال‌های گذشته برای مبارزه با نظاميان آمريكايی در افغانستان از ميان شبه نظاميان پاكستانی نيرو جمع می‌کرد. اما اكنون فعاليت خود را در داخل پاكستان متمركز كرده است.


مناطق مرزی پاکستان به شدت تحت نفوذ رهبران طالبان قرار دارد و ۵ رهبر طالبان کنترل ۷ منطقه قبیله‌ای پاکستان را در اختیار دارند.


علاوه بر مولانا فضل‌الله که منطقه سوات را تحت کنترل دارد، فقير محمد در باجور، گلبهادر در شمال وزيرستان، بيت‌الله مسعود در جنوب وزيرستان و عمر خالد در ولایت خيبر حکمرانی می‌کنند.


XS
SM
MD
LG