لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۹

«۵۰ اسلامگرا در پاکستان کشته شدند»


بی ثباتی سیاسی و امنیتی در پاکستان بر اقتصاد این کشور نیز اثر گذاشته است. (عکس: AFP)
بی ثباتی سیاسی و امنیتی در پاکستان بر اقتصاد این کشور نیز اثر گذاشته است. (عکس: AFP)

با يورش ارتش پاکستان به مخفيگاه های شبه نظاميان اسلامگرا در «سوات»، در شمال غربی این کشور، طی روز های شنبه و یکشنبه ده ها تن از نيروهای دو طرف کشته و زخمی شدند.


ارتش پاکستان اعلام کرد در جريان اين يورش که با پشتيبانی بالگردهای توپدار همراه بود، ۵۰ نفر از شبه نظاميان و ۱۰ سرباز کشته شدند.


اين يورش در پی حمله شبه نظاميان به يک يگان گشتی و همچنين عمليات انتحاری به پليس صورت گرفته است.


سرگرد نصير علی، سخنگوی ارتش پاکستان، در اين منطقه گفت: «درگيری همچنان ادامه دارد. ما بيش از ۴۰ پناهگاه و اردوگاه آموزشی شبه نظاميان را هدف گرفته و آنها را نابود ساختيم.»


اين مقام ارتش پاکستان افزود: «ما گزارش های تاييد شده ای از کشته شدن بيش از ۵۰ شبه نظامی دريافت کرده ايم و ۱۰ نفر از سربازانمان نيز شهيد شده اند.»


خبرگزاری رويترز به نقل از ساکنان کبال واقع در ۲۰ کيلومتری غرب مينوگرا گزارش می دهد که صدای پی در پی خمپاره های نيروهای دولتی که از روز شنبه آغاز شده همچنان ادامه دارد و بالگردهای کبری نيز در بامداد روز يکشنبه مواضع شبه نظاميان اسلامگرا را گلوله باران کرده اند.


به گفته مردم محلی تاکنون هفت غير نظامی در جريان اين درگيری ها کشته شده اند.


با کناره گيری ژنرال پرويز مشرف از رياست جمهوری پاکستان، مبارزه با اسلامگرايان افراطی که خشونت های خود را در ماه های اخير به شدت افزايش داده اند، محکی برای ارزیابی کارايی دولت ائتلافی پاکستان است.


بی ثباتی سياسی و امنيتی درپاکستان، اقتصاد اين کشور را نيز با خطر مواجه کرده است.


گسترش فعاليت های شبه نظاميان تندرو در پاکستان نگرانی های زيادی را در غرب برانگيخته است و اين نگرانی ها به دليل اتمی بودن اين کشور تشديد شده است.

سوات که در ايالت سرحد غربی واقع در شمال غربی پاکستان قرار دارد تا پيش از افزايش خشونت ها از سوی شبه نظاميان اسلامگرا در سال گذشته، يک مرکز عمده گردشگری در پاکستان بود.


ماه گذشته اعلام شد که ستيزه جويان اسلامگرا سه ماموراطلاعاتی- امنيتی اين کشور را کشته و سی تن از ماموران انتظامی و شبه نظاميان وابسته به ارتش پاکستان را به اسارت گرفته اند.


گسترش فعاليت های شبه نظاميان تندرو در پاکستان نگرانی های زيادی را در غرب برانگيخته است و اين نگرانی ها به دليل اتمی بودن اين کشور تشديد شده است.


روز پنجشنبه گذشته نيز دو انفجار انتحاری در برابر يکی از کارخانه های اصلی مهمات سازی ارتش اين پاکستان در شهر «واه»، در سی کيلومتری شمال غربی اسلام آباد، بيش از ۶۰ کشته، و شمار زيادی مجروح بر جای گذاشت.


نامزدی زرداری برای رياست جمهوری


اين تحولات در حالی رخ می دهد که صحنه سياسی پاکستان نيز پس از کناره گيری پرويز مشرف همچنان متلاطم است و ميان احزاب دولت ائتلافی بر سر نامزد مشترک اختلافاتی بروز کرده است.


يک مقام عالی رتبه در حزب مردم پاکستان اعلام کرد که آصف علی زرداری، همسر بی نظير بوتو، نخست وزير اسبق پاکستان، برای حضور در انتخابات رياست جمهوری، نامزد شده است.


اين در حالی است که حزب مسلم ليگ شاخه نواز شريف اعلام کرده است که در صورتی حاضر به پذيرش اين موضوع است که آقای زرداری بازگشت قضات ديوان عالی پاکستان را به سمت های خود بپذيرد.


اين قضات در دوران رييس جمهوری سابق پاکستان به دليل مقابله با اقتدار پرويز مشرف از کار برکنار شده بودند و برخی گزارش حاکی است که آصف زرداری به دليل داشتن پرونده های فساد مالی نگران پيگيری آنها از سوی ديوان عالی پاکستان است.


انتخابات رياست جمهوری در پاکستان قرار است روز ششم سپتامبر برای تعيين جانشين پرويز مشرف برگزار شود.


XS
SM
MD
LG