لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

آمریکا: به پیشنهاد تهران به زودی پاسخ می‌دهیم


فیلیپ کرولی
فیلیپ کرولی
ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پاسخ رسمی ایران برای مبادله سوخت را دریافت کرده و تا چند روز آینده به آن پاسخ خواهد داد.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، در کنفرانس مطبوعاتی روزانه خود اظهار داشت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، «نسخه‌ای از نامه ایران را در اختیار ایالات متحده گذاشته و خواستار نظرات ما شده است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت: «ما با دوستانمان در حال رایزنی هستیم و انتظار می‌رود که بسیار زود به آژانس بین‌المللی پاسخ دهیم.»

روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که علی اصغر سلطانیه نماینده ایران در آژانس، متنی را که به امضای رئیس سازمان آژانس انرژی اتمی رسیده، به مقام‌های آژانس تحویل داده است.

سخنگوی آژانس پس از دریافت این نامه اظهار داشت یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس، این نامه را به ایالات متحده، روسیه و فرانسه (گروه وین) تحویل می‌دهد.

فیلیپ کرولی در ادامه کنفرانس خبر خود گفت: «فکر می‌کنم ما پیش از پاسخ رسمی به این نامه با فرانسه و روسیه و دیگران رایزنی کنیم.»

فیلیپ کرولی با این حال افزود: «مشخص نیست که آیا این نامه... واقعا چیز جدیدی داشته باشد اما ما آن را به دقت بررسی می‌کنیم و به طور رسمی ... از طریق آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چند روز آینده پاسخ خواهیم داد.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد که از ارزش توافق مبادله سوخت برای ایجاد اعتمادسازی کاسته شده است چراکه به گفته او از ماه اکتبر گذشته تاکنون ایران موادغنی‌شده خود را افزایش داده است.

فیلیپ کرولی در ادامه تاکید کرد که آمریکا باید نامه ایران را با توجه به وضع فعلی مواد غنی‌سازی شده در این کشور مد نظر قرار دهد.


روز دوشنبه گذشته ایران در حضور رئیس جمهوری برزیل و نخست وزیر ترکیه، ایران اعلام کرد که حاضر به امانت گذاشتن ۱۲۰۰ کیلوگرم از اورانیوم غنی‌شده خود در خاک ترکیه است.

توافق تهران برای مبادله سوخت با این حال با واکنش سرد واشینگتن روبرو شد؛ در حالی که منوچهر متکی گفته است ارزیابی ترکیه و برزیل به تصویب نرسیدن قطعنامه علیه ایران است، هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده، می‌گوید که چین و روسیه نیز با پیش‌نویس قطعنامه تحریم ایران موافق کرده‌اند.

برپایه پیش‌نویسی که روز سه‌شنبه منتشر شده، اگر قطعنامه جدید به تصویب برسد، از جمله بخش بانکداری ایران با محدودیت بیشتری مواجه شده، نظارت بر کشتیرانی ایران بیشتر شده و تحریم‌های گسترده تسلیحاتی علیه تهران اعمال می‌شود.
XS
SM
MD
LG