لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۹

درخواست عباس برای حمایت از استقلال فلسطین و مخالفت اسرائیل


 پرچم فلسطینی‌ها
پرچم فلسطینی‌ها
همزمان با بیست و یکمین سالروز اعلام استقلال کشور فلسطین از سوی سازمان آزادیبخش فلسطین، رهبر تشکیلات خود گردان از همه کشورها و سازمان‌های جهان خواست از طرح حکومت فلسطینی برای به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین در شورای امنیت حمایت کنند.

محمود عباس یکشنبه با ارسال پیامی گفت همگان در جهان باید به مسئولیت خود عمل کنند، و تلاش برای یاری دادن به فلسطینی‌ها را افزایش دهند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، آقای عباس در این پیام نوشت «ملت فلسطین برای استقلال خود با پایتختی بیت‌المقدس فداکاری‌های بسیار کرده است».

یاسر عرفات رهبر سازمان آزادیبخش فلسطین در پانزدهم نوامبر ۱۹۹۸ در نشست «شورای ملی فلسطین» در الجزایر، استقلال فلسطین را اعلام کرد.

سازمان ملل از اکتبر ۱۹۷۴، سازمان آزادیبخش فلسطین را به عنوان نماینده ملت فلسطین به رسمیت شناخت و حق تصمیم‌گیری در سرنوشت فلسطینی‌ها را اختیار رسمی ساف دانست.

در پی پیمان‌های صلح اوسلو میان ساف با دولت وقت اسرائیل در سال ۱۹۹۳، تشکیلات خودگردان فلسطینی برپا شد اما هنوز پس از ۱۶ سال مذاکرات بی‌حاصل، استقلال فلسطین رسمیت نیافته است.

صائب عریقات، رئیس بخش مذاکرات در ساف، یکشنبه در گفت‌وگو با رادیوی ارتش اسرائیل گفت: «به دلیل ناکام ماندن مذاکرات با اسرائیل در طول سال‌ها، فلسطینی‌ها در حال سنجش طرحی هستند تا شورای امنیت استقلال کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.»

دکتر عریقات شنبه نیز به روزنامه فلسطینی «الایام» گفته بود، از شورای امنیت می‌خواهیم تا کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای سال ۱۹۶۷ را به رسمیت بشناسد.

آقای عریقات نسبت به حمایت روسیه و دبیرکل سازمان ملل، دو عامل ازمیان چهارعضو «کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه» از این طرح ابراز «اطمینان» کرد.

آقای عریقات گفت در حال تهیه فهرست کشورهایی هستیم که از استقلال فلسطین در سازمان ملل حمایت کنند، و «به نظر می‌رسد که از اکثریت برخورداریم»، و سفرهای پیش روی محمود عباس به کشورهای اروپا، آفریقا و آمریکای لاتین برای جلب حمایت از این طرح است.

دولت آمریکا پیشتر اعلام کرده بود که از طرح دولت فلسطینی برای تقویت پایه‌های یک کشور تا استقلال آن درسال ۲۰۱۱ حمایت می‌کند. این طرح در کنگره ششم فتح در اوت امسال در بیت‌اللحم رسما تصویب شد.

روزنامه هاآرتص هفته گذشته نوشت، نخست وزیر اسرائیل در دیدار روز دوشنبه خود با رئیس جمهوری آمریکا به وی اصرار کرده است که آمریکا این درخواست فلسطینی‌ها را در شورای امنیت وتو کند.

سران اسرائیل به تلاش‌های جدید تشکیلات فلسطینی برای رسمیت دادن به کشور فلسطین بدون پیمان نهایی صلح با اسرائیل واکنش نشان دادند.

دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیراسرائیل، اعلام کرده که وی یکشنبه شب دریک سخنرانی در تل آویو دیدگاه خود را در زمینه این اقدام فلسطینی‌ها بیان می‌کند.

شیمون پرز، رئیس جمهوری اسرائیل، که در سفر رسمی به آمریکای لاتین به سرمی‌برد، شنبه در نشست خبری در برزیل گفت: «اعلام یک جانبه استقلال فلسطین، و بدون توافق صلح، صلح به ارمغان نمی‌آورد.»

آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه اسرائیل، نیز شامگاه شنبه در سخنرانی در نشست سالیانه «سابان» (مجمع سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا) که امسال در تل آویو تشکیل جلسه داده، گفت: «اگر کسی فکر می‌کند که استقلال یک‌جانبه فلسطین پایان این نزاع دیرینه است، اشتباه می‌کند زیرا هدف آن، به ستوه آوردن اسرائیل در مرزهایش است و این امر موجب درازترشدن رشته نزاع خواهد شد.»

اما واکنش، اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل متفاوت است. به گزارش یدیعوت آحرونوت، آقای باراک یکشنبه در نشست دولت اسرائیل هشدار داد که «در نبود تلاش جدی برای مذاکرات صلح با فلسطینی‌ها، اسرائیل خود را با حمایت فزاینده جهانی از اعلام یک جانبه کشور فلسطینی روبرو خواهد دید.»
XS
SM
MD
LG