لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

اتحاديه اروپا: يك ميليون و ۵۰۰ هزار راى در افغانستان مشكوك است


ماموران انتخاباتی در حال حمل صندوق‌های رای در قندهار.
ماموران انتخاباتی در حال حمل صندوق‌های رای در قندهار.
ناظران اتحاديه اروپا روز چهارشنبه گفتند که حدود يك ميليون و ۵۰۰ هزار رای اخذ شده در انتخابات رياست جمهوری افغانستان مشکوک هستند.

به گفته ناظران انتخاباتی اتحاديه اروپا از اين رقم حدود ۱.۱ميليون رای متعلق به حامد کرزی رييس جمهور فعلی است و نزدیک به ۳۰۰ هزار رای متعلق به عبدالله عبدالله رقيب اصلی وی و ۹۲ هزار رای مربوط به نامزد ديگر يعنی رمضان بشر دوست است.

در ادامه اين گزارش آمده است در انتخابات رياست جمهوری افغانستان که روز بيستم ماه اوت برگزار شد ادعاها و اتهامات گسترده ای در مورد بروز تقلب مطرح شده است.

پيش از اين حدود ۲۰۰ هزار رای به خاطر تقلب باطل شده اند. از اين مجموعه حدود ۳۰ هزار مورد آرای حامد کرزی در سه ولايت جنوب شرقی افغانستان يعنی پکتيا، غزنی و قندهار بود که منطقه اصلی حامی آقای کرزی است.

براساس نتايجی شمارش آرا که روز يکشنبه توسط مقامات انتخاباتی افغانستان اعلام شد آقای کرزی با فاصله چشمگيری از نامزدهای ديگر جلوتر است.

نتايج قطعی شمارش آرا زمانی اعلام خواهد شد که کميسيون بررسی شکايات انتخاباتی به تمام موارد شکايت و تقلب رسيدگی کند. موارد شکايات بسيار زياد است و اين روند ممکن است مدت زيادی طول بکشد.
XS
SM
MD
LG