لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

باراک: انتخاب وحیدی ماهیت تروریستی دولت احمدی‌نژاد را نشان می‌دهد


 اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل
اهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل، می گوید «تصمیم محمود احمدی نژاد به انتصاب احمد وحیدی به مقام وزارت دفاع ایران بیش از هر زمان دیگری ماهیت و خوی تروریستی رژیم حاکم بر ایران، و جهت گیری برنامه های ویرانگر این حکومت را به جهانیان نشان می دهد.»

اهود باراک گفت: «جهان باید از این انتصاب درس عبرت لازم را بگیرد و مفهوم این پیام را که احمدی نژاد می دهد، درک کند.»

وزیر دفاع اسرائیل افزود: «اکنون دنیا وظیفه دارد که نیات واقعی و برنامه های پیش روی سران غیر مسئول تهران را بررسی کند.»

اهود باراک گفت: «احمدی نژاد یک تروریست رسمی را لایق وزارت دفاع در دولت خود می داند، و چنین انتصابی روشنگر آن است که تمامی این دولت ماهیت تروریستی دارد.»

سخنان اهود باراک شامگاه شنبه در یک بیانیه رسمی وزارت دفاع اسرائیل منتشرشد. در این بیانیه آمده است که احمد وحیدی زمانی که فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران بود، در برنامه ریزی و اجرای طرح حمله به کانون هم یاری یهودیان آرژانتین «نقش اساسی» داشت.

در انفجار پانزده سال پیش در بوئنوس آیرس ۸۵ نفر کشته و بیش از دویست تن زخمی شدند و ساختمان هفت طبقه کانون یهودیان، «عامیا»، با خاک یکسان شد.

دو سال پیش از آن نیز در انفجار مهیب دیگری در نزدیکی این محل، ساختمان سفارت اسرائیل در بوئنوس آیرس ویران گردید.

محمود احمدی نژاد هفته گذشته احمد وحیدی را بعنوان نامزد احراز پست وزارت دفاع در دولت تازه خود به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.

مجلس ایران از روز یکشنبه کار رسیدگی به وزیران پیشنهادی را، قبل از دادن رای اعتماد به آنها آغاز کرده است.

دولت و دادستانی آرژانتین و نیز جامعه یهودیان آن کشور در روزهای اخیر از این تصمیم احمدی نژاد به شدت انتقاد کرده و خواهان تسلیم احمد وحیدی و دیگر مقامات وقت ایران برای محاکمه در آرژانتین شدند.

علی اکبر جوانفکر مشاور احمدی نژاد شنبه این درخواست آرژانتین را رد کرد و آن کشور را به «تاثیرپذیری از صهیونیست ها» متهم کرد.

نه تنها پلیس بین الملل «اینترپل» از سال ۲۰۰۷ احمد وحیدی را در فهرست افراد تحت تعقیب در سطح جهان معرفی کرده، بلکه در یک قطعنامه شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران نیز نام وحیدی بعنوان یکی از بلندپایگان سپاه پاسداران که اموال او باید توقیف شود و از معامله و مراوده با او خودداری شود، معرفی شده است.

اگر سرتیپ وحیدی در مجلس ایران رای اعتماد بیاور احتمالا نخواهد نتوانست به بسیاری از کشورهای جهان سفر کند؛ هرچند که برخی ناظران معتقدند که شماری از کشورهای هم پیمان با ایران، مانند سوریه و ونزوئلا، یا کشورهای دیگری مانند روسیه به تصمیم های بین المللی در تحریم برخی چهره ها توجه ندارند.

وزارت دفاع ایران چهارشنبه در بیانیه ای اعلام کرده بود که از نامزدی سرتیپ وحیدی برای احراز وزارت حمایت می کند. این بیانیه نام وحیدی را بعنوان یکی از سه نامزد شایسته برای این مقام معرفی کرده بود.

سرتیپ وحیدی بدلیل دستاوردهای موشک های دور پرواز در زمانی که ریاست دانشکده هوا- فضای ایران را در دست داشت، در ایران مورد تجلیل قرار دارد.

اما کنت کاتزمن یک پژوهشگر سرشناس امور ایران و عراق در یک موسسه دولتی مطالعات در آمریکا تاکید دارد که سرتیپ وحیدی نه تنها در پشت پرده ترور در کانون هم یاری یهودیان آرژانتین بوده بلکه این ظن می رود که در حمله سال ۱۹۹۶ به مقر نیروهای آمریکایی در عربستان سعودی نیز «نقش اساسی» داشته است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که بودن وحیدی در مقام وزارت دفاع ایران «یک رخداد مشکل ساز» است.
XS
SM
MD
LG