لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

۵۰ وب‌سايت برتر جهان از نگاه تایم و سی ان ان


مجله تايم با همکاری با سی ان ان فهرستی از ۵۰ وب‌سايت برتر را منتشر کرده است. مشخص نيست که اين فهرست بر چه اساسی و با چه حد از دقت تهيه شده است اما تنظيم کنندگان آن معتقدند که اين مجموعه از وب‌سايت‌ها می‌توانند بهترين منابع برای کسب انواع و اقسام اطلاعات و کارکردهای ضروری ديگر روی شبکه اينترنت باشند.

تهيه‌کنندگان اين فهرست به خوانندگان توصيه می‌کنند که ستون آدرس‌های اينترنتی معمول خود را تميز کرده و از اين پس به وب سايت‌هايی که در اين فهرست قرار دارند مراجعه کنند چون برای جستجو، تفريح و تفنن شخصی، خريد و حتی وقت گذراندن روی شبکه اينترنت اين وب‌سايت‌ها بهترين هستند.

در فهرست ۵۰ وب‌سايت برتری که تايم و سی ان ان تهيه کرده‌اند وب سايت فليکر در مقام اول قرار دارد.

در مقام دوم وب سايتی است به نام سواحل کاليفرنيا که راهنمای ديدار و سفر و آشنايی با اين منطقه است و به بهترين نحو اطلاعات لازم را در اختيار مراجعه کننده قرار می دهد.

از وب سايت‌های آشنای ديگر می‌توان توئيتر را در مقام ششم و اسکايپ را در مقام هفتم جدول ديد.

وب‌سايت‌های گوگل و يوتويوب در این بررسی به ترتيب در مقام‌های يازدهم و دوازدهم قرار دارند و آمازون در رديف نوزدهم است. در این فهرست ويکی‌پديا در مقام ۲۵ و فيس بوک در مقام ۳۱ است.

مطلب تايم و سی ان ان، فوائد هر يک از اين وب سايت‌ها را که در اين جدول گنجانده شده‌اند به اختصار تشريح کرده است. در مطلبی مربوط به فليکر، صدر نشين اين فهرست، نوشته شده است که فليکر می‌تواند کار ارسال تصوير را که به نسبت ارسال نوشته معمولاً برای کامپيوتر دشوار است، بسيار ساده کند.

سيستم يا مکانيزمی که وب‌سايت فليکر از آن استفاده می‌کند اين است که به تمام کاربران و مراجعان اجازه می‌دهد که همزمان هر کسی که به اين شبکه مرتبط است به عکس‌های نصب شده روی صفحه و بايگانی شخصی هر مراجعه ديگری دسترسی داشته و آنها را به صفحه خود منتقل کند؛ بنابراين دسته‌بندی يا فهرست‌سازی برای تصاوير بر اساس تصميم‌گيری جمعی و خام مراجعه‌کنندگان خواهد بود.

با توجه به وجود بيش از سه ميليارد تصوير روی صفحات گوناگون وب‌سايت فليکر هيچ کتابخانه‌ای قادر به دسته‌بندی و فهرست‌سازی برای اين همه تصوير نيست و تنها راه اين است که خود مراجعان آنها را دسته بندی و برای مراجعات بعدی طبقه‌بندی و فهرست‌نگاری کنند.

روش کار وب‌سايت فليکر به حدی موفقيت‌آميز بوده است که مسئولان کتابخانه و بايگانی کنگره آمريکا که يکی از پيچيده‌ترین و بزرگترين مراکز نگهداری اسناد است برای طبقه‌بندی و فهرست نگاری تصويری خود از گردانندگان اين وب‌سايت تقاضای کمک کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG