لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۲

فایننشال تایمز: تحریم‌ها تولید نفت ایران را کاهش داده است


روزنامه بریتانیایی فایننشال‌تایمز در گزارشی نوشته است تولید نفت ایران در اثر تحریم‌های اقتصادی و عدم سرمایه‌گذاری در صنایع نفت ‌و گاز دست کم ۳۰۰ هزار بشکه نفت در روز کاهش یافته ‌‌است.

این روزنامه ضمن بررسی تأثیرات تحریم‌های سازمان ملل برصنایع نفت و گاز ایران‌، می‌نویسد توسعه آهسته و کند میدان‌های نفتی جدید از یکسو و وضعیت بد چاه‌های قدیمی نفت از دلایل عمده این افت تولید است.

فایننشال تایمز به نقل از یکی از مقام‌های پیشین ایران نوشته است که روزانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار بشکه از تولید نفت ایران کاسته شده ‌است؛ به نوشته این روزنامه آمار و ارقام داده شده از سوی این مقام پیشین ایرانی با داده‌های غربی‌ها درباره تولید نفت ایران همخوانی دارد.

بر پایه این گزارش اگرچه زمان مشخصی از آغاز این افت تولید اعلام نشده، با این حال کارشناسان امور نفتی بر این باورند که از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد در سال ۲۰۰۵ تولید نفت ایران کاهش محسوسی داشته ‌است.

این گزارش می‌افزاید در آغاز کار دولت نهم در ایران، تولید نفت ۴.۲ میلیون بشکه در روز بوده که در حال حاضر این میزان به ۳.۸ یا ۳.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافته ‌است.

به نوشته فایننشال تایمز تصمیم دولت محمود احمدی‌نژاد مبنی بر اخراج مدیران با‌تجربه درصنعت نفت ‌‌و گاز از دیگر عوامل این کاهش تولید ‌است.

در حالیکه وزیر نفت ایران هر گونه کاهش ظرفیت تولید نفت را رد می‌کند، تازه‌ترین آمار انتشاریافته از سوی بانک مرکزی ایران حاکی از آن است که ایران در سه ‌ماهه دوم سال گذشته روزانه ۳.۵۳میلیون بشکه نفت تولید کرده است در حالی که این میزان در سال ۲۰۰۵ رقم ۴.۱ میلیون بشکه در روز بوده است.


این گزارش به نقل از این مقام ایرانی که نامی از وی نبرده می‌افزاید دولت ایران با افزایش میزان صادرات گاز طبیعی تلاش کرده تا کاهش صادرات نفت خود را جبران کند.

مقام پیشین ایرانی به فایننشیال‌تایمز می‌گوید صادرات روزانه ۳۲۰ هزار بشکه گاز مایع باعث شده تا افت صادرات نفت آنچنان محسوس نباشد.

در حالیکه ایران دومین کشور دارنده ذخایر نفت و گاز طبیعی در جهان است اما برای بهر‌ه‌برداری از این ذخایر به شدت به سرمایه‌گذاری خارجی نیازمند است.

دولت ایران اعلام کرده است که تا سال ۲۰۱۵ صادرات نفت خود را به ۵ میلیون بشکه در روز و صادرات گاز را به یک میلیارد متر مکعب افزایش دهد.

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران، در پاسخ به نمایندگان مجلس ایران گفته است که دولت ایران باید سالانه ۲۵ میلیارد دلار در صنعت نفت‌و گاز خود سرمایه‌گذاری کرده، در غیر این صورت خود به وارد کننده نفت تبدیل خواهد شد.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از سرمایه‌گذاری کشور‌های غربی درصنعت نفت گاز ایرانه جلوگیری کرده‌ است.

شرکت‌های نفتی غربی نظیر رویال داچ‌شل و توتال از توسعه بیشتر صنعت نفت ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا صرفنظر کرده‌اند.

این روزنامه می‌نویسد کارشناسان معتقدند با اینکه شرکت‌های چینی که درغیاب کمپانی‌های غربی، قراردادهای چندین میلیارد دلاری در صنعت نفت‌ و گاز ایران بسته‌اند، هنوز به پیشرفت قابل توجهی در این زمینه دست نیافته‌اند.

فایننشال تایمز، به نقل از این مقام پیشین ایرانی در پایان آورده است: «چین از ایران به اندازه غربی‌ها پول می‌گیرد اما به ما محصولاتی با کیفیت پایین می‌دهد و سیاست دیرآشنای کند کار کردن کمونیستی را دنبال می‌کند.»
XS
SM
MD
LG