لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

توتال در صورت تحریم آمریکا، فروش بنزین به ایران را قطع می‌کند


غرفه توتال در پانزدهمین نمایشگاه نفت و گاز در تهران
غرفه توتال در پانزدهمین نمایشگاه نفت و گاز در تهران
شرکت فرانسوی توتال می‌گوید در صورتی تصویب قانونی در زمینه تنبیه شرکت‌های صادرکننده فرآورده‌های سوختی به تهران توسط ایالات متحده، این شرکت از ادامه فروش بنزین به ایران صرف نظر خواهد کرد.

کریستوف دو مارژری، مدیر عامل شرکت عظیم نفتی توتال، در حاشیه یک کنفرانس صنعتی با بیان این مطلب به خبرنگاران گفت که صادرات سوخت کنونی این شرکت به ایران اندک است.

شرکت توتال پیشتر در گزارش سالانه خود با هشدار نسبت به اعمال تحريم‌های جديد از سوی ايالات متحده عليه ايران، اعلام كرده بود که این تحریم‌ها می‌تواند این شرکت را به لحاظ مالی متضرر کند.

ایالات متحده و همپیمانان غربی‌اش از جمله فرانسه با هدف بازگرداندن ایران به پای میز مذاکرات هسته‌ای در تلاش هستند تا تحریم‌های گسترده‌تری را بر ایران تحمیل کنند و به همین دلیل داد و ستدهای نفتی با ایران را که از لحاظ میزان ذخایر نفت و گاز مقام دوم را در جهان دارد، به شدت تحت نظر دارند.

به رغم تمام این فشار‌ها، توتال فعالیت‌های خود در ایران را متوقف نکرده است و بنا بر گزارش سالانه ۲۰۰۹ شرکت توتال، این شرکت در سال گذشته مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو نفت خام و میعانات گازی از ایران خریداری کرده و همچنین مبلغ ۲۷.۴ میلیون یورو فرآورده نفتی به ایران فروخته است.

مجلس نمایندگان و سنای ایالات متحده در سال گذشته هر یک طرح‌هایی را درباره تحریم ایران به تصویب رساندند که به ویژه بنزین وارداتی ایران را هدف قرار می‌داد.

در همین زمینه هفته گذشته استنی هویر، رهبر دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا، اعلام کرد که مجلس نمایندگان هیئت ویژه‌ای را انتخاب خواهد کرد که در نشست مشترک با هیئت ویژه سنا، به یک طرح واحد برسند.

آقای هویر اضافه کرد که کنگره احتمالاً تا چند هفته آینده، طرح نهایی تحریم ایران را برای باراک اوباما تا پس از تأیید وی اجرایی شود.


ایران به رغم آنکه از کشورهای عمده صادرکننده نفت است، از سال‌ها پیش نیازمند واردات بنزین از کشورهاى دیگر است و حدود ۴۰ درصد نیاز خود به این فرآورده نفتى را از محل واردات تأمین مى‌کند.

گرچه دولت ایران با اتخاذ تدابیری در زمینه سهمیه‌بندی بنزین و دوگانه‌سوز کردن خودروها، سعی دارد که از میزان وابستگی کشور به واردات بنزین بکاهد.

احتمال قطع فروش بنزین از سوی شرکت فرانسوی توتال به ایران در حالی مطرح می‌شود که در ماه‌های اخیر برخی از شرکت‌های نفتی از جمله شرکت سوئیسى «گلینکور اینترنشنال» که یکى از بزرگترین تأمین‌کنندگان بنزین جمهورى اسلامى به شمار مى‌آمد، صادرات بنزین به ایران را متوقف کرده است.

«لوک اويل»، دومين شرکت بزرگ نفتی در روسيه، نیز به دلیل تشدید فشار آمریکا برای تحریم علیه جمهوری اسلامی به تازگی اعلام کرد که تصمیم گرفته است فروش بنزین به ایران را متوقف کند.

در هفته‌های گذشته همچنین اخباری مبنی بر توقف فروش بنزین از سوی شرکت پتروناس مالزی به ایران مطرح شد گرچه نخست‌وزیر این کشور این اخبار را این گونه تصحیح کرد که طرف ایرانی از ماه مارس درخواستی برای خرید بنزین عرضه نکرده است.

غول نفتى «بریتیش پترولیوم» نیز از ماه‌ها پیش صادرات بنزین و سایر فرآورده‌هاى نفتى به ایران را متوقف کرده است، گرچه ایران در مقابل نیاز خود به بنزین را از طریق عرضه‌کنندگان دیگرى مانند شرکت‌هاى چینى تأمین مى‌کند.
XS
SM
MD
LG