لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

مالزی توقف صادرات بنزین شرکت پتروناس به ایران را تکذیب کرد


دو روز پس از آنکه خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های شرکت نفتی پتروناس مالزی از توقف صادرات بنزین به ایران خبر دادند؛ نجیب رزاق، نخست‌وزیر مالزى، این موضوع را نادرست خواند.

به گزارش رویترز به نقل از خبرگزارى دولتی مالزى، نخست‌وزیر مالزى با بیان اینکه از ماه مارس گذشته تا کنون شرکت پتروناس درخواست خرید بنزین از ایران نداشته است، گفت: در اواسط ماه مارس دولت ایران یکبار توسط یک شرکت واسطه از شرکت پتروناس تقاضاى خرید بنزین کرد اما از آن پس این شرکت از طرف ایرانى خود هیچگونه تقاضایى دریافت نکرده است.

پیش از این خبرگزاری‌ها به نقل از مقام‌های شرکت نفتى پتروناس از توقف فروش بنزین توسط این شرکت به ایران خبر داده بودند و در این زمینه سخنگوى شرکت پتروناس به خبرگزارى رویترز گفته بود که از اواسط ماه مارس، اواخر اسفند ماه گذشته، این شرکت صادرات بنزین خود را به ایران متوقف کرده است.

اما اکنون نخست‌وزیر مالزى ضمن رد این خبر گفته است: «این خبر درست نسیت، اتخاذ این تصمیم از طرف شرکت پتروناس نبوده است، بلکه این شرکت فقط یکبار از طرف دولت ایران تقاضاى خرید بنزین داشته و پس از آن تقاضایى از طرف ایرانى خود دریافت نکرده است، بنابراین دیگر معامله‌اى با ایران ندارد».

آقای رزاق در ادامه افزود: «این صرفاً یک مبادله تجارى است و ادامه آن به توافق طرفین بستگى دارد».

خبرگزاری رویترز به نقل از تحلیلگران بازار نفت اضافه کرده است که شرکت پتروناس از سه ماه آخر سال ۲۰۰۹ روزانه به میزان ۱۶ هزار بشکه بنزین به کشورهاى عضو« اوپک» صادر کرده است.

پس از آنکه دولت آمریکا تصمیم به مجازات شرکت‌هاى نفتى طرف قرارداد با جمهورى اسلامى ایران گرفت، تا کنون چندین شرکت بزرگ نفتى صادرات بنزین خود را به ایران متوقف کرده‌اند که از این میان مى‌توان به شرکت «لوک اویل» دومین شرکت بزرگ نفتى روسیه، غول نفتى «رویال داچ شل»، و شرکت‌هاى نفتى بین‌المللى «گلینکور» و «ویتول» اشاره کرد.

با این حال به گفته کارشناسان نفتى به نظر مى‌رسد که توقف فروش بنزین به ایران فرصت مناسبى براى شرکت‌هاى نفتى چین که اتفاقاً تولید مازاد بر عرضه هم دارند، خواهد بود.

ایران پنجمین صادر کننده نفت جهان و دومین صادرکننده نفت در سازمان کشورهاى صادر کننده نفت «اوپک» است اما به دلیل تحریم‌هاى آمریکا با مشکلاتی در عرصه پالایش بنزین مواجه است و از این رو نزدیک به ۴۰ درصد از بنزین مورد نیاز خود را از طریق واردات تأمین کند.

خبر توقف صادرات بنزین مالزی به ایران پس از آن اعلام شد که باراک اوباما و نجیب رزاق روز دوشنبه هفته گذشته در واشینگتن، بر لزوم احترام ایران به تعهدات بین‌المللى خود در زمینه رعایت پیمان منع گسترش سلاح‌هاى اتمى «ان پى تى» تأکید کردند.
XS
SM
MD
LG