لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۲

ناپدید شدن داریوش شکوف، فیلمساز ایرانی در آلمان


علیرضا شکوفنده فیلمساز ایرانی مقیم آلمان که با نام هنری داریوش شکوف شناخته می‌شود، هفته گذشته ناپدید شده است.

به نوشته روزنامه آلمانی دیولت داریوش شکوف ۵۵ ساله که روز دوشنبه هفته گذشته برای دیدن دوستانش به کلن رفته بود، آخرین بار در راه پاریس در ایستگاه قطار کلن دیده شده‌است و پس از آن، نه اثری از وی هست و نه تلفن همراهش پاسخ می‌دهد.

داریوش شکوف در اواخر حکومت پهلوی برای تحصیل به آمریکا رفت و از ۲۵ سال پیش به این سو در آلمان به سر می‌برد. وی ۱۴ فیلم در کارنامه هنری خود دارد که فیلم «هفت مستخدم» با بازی آنتونی کوئین، هنرپیشه معروف سینما، یکی از آنهاست.

«ایران- زندان» تازه‌ترین اثر داریوش شکوف است که هفته پیش در شهر برلین به نمایش در آمد. این فیلم ۷۵ دقیقه‌ای که به وضعیت زندان‌های ایران پس از انتخابات ریاست جمهوری سال پیش می‌پردازد، چگونگی برخورد بازجویان با زندانیان سیاسی و نمونه‌ای از شنکجه‌های طاقت‌فرسا را به تصویر می‌کشد.

داریوش شکوف حدود سه ماه پیش در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفت که فیلمنامه «ایران‌- زندان» را با گفت‌وگوی طولانی با ۱۶ زندانی پیشین در ایران که شکنجه شده‌اند، نوشته است.

برخی از این زندانیان پیشین، خود در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند. داریوش شکوف حوادث پس از انتخابات خرداد‌ماه را انگیزه اصلی ساخت فیلم «ایران ‌- زندان» معرفی کرده است.

به نوشته روزنامه آلمانی دیولت، داریوش شکوف یکی از مخالفان دولت جمهوری اسلامی به شمار می‌رود و در دفاع از آزادی و عدالت در چند همبستگی دست به اعتصاب غذا زده است.

این گزارش در پایان می‌افزاید، در پی انتخابات سال پیش ایران و هنگامی که دیمیتری مدودف، رئیس جمهور روسیه، محمود احمدی‌‌نژاد را به عنوان رئیس جمهور دوباره برگزیده شده پذیرفت، آقای شکوف در مقابل سفارت روسیه به اعتصاب غذایی چهار روزه دست زد.

در حالی که پلیس آلمان تلاش خود را برای یافتن داریوش شکوف آغاز کرده، قرار است کمیته‌ای هم برای پیگیری یافتن وی در شهر برلین تشکیل شود.
XS
SM
MD
LG