لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

سفر هیأت نمایندگی شرکت های بزرگ آمریکایی به سوریه


ملاقات بشار اسد رییس جمهوری سوریه با ویلیام برنز، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در دمشق.
ملاقات بشار اسد رییس جمهوری سوریه با ویلیام برنز، معاون سیاسی وزیر خارجه آمریکا در دمشق.
دولت امریکا یک هیأت از نمایندگان شرکت های بزرگ این کشور را روز دوشنبه به منظور تقویت روابط اقتصادی آمریکا و سوریه و همچنین تضعیف روابط استراتژیک دمشق با تهران،به سوریه فرستاده است.

خبرگزاری آسوشیتد پرس به نقل از فیلیپ کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گزارش داد که نمایندگانی از شرکت‌های بزرگ مایکروسافت، شرکت تولید کامپیوتر «دل»، شرکت سیسکو سیستم و شرکت سیمنتک هم اکنون در حال بازدید از سوریه هستند.

آمریکا قصد دارد تا با بهبود روابط سیاسی و اقتصادی خود با سوریه این کشور را از متحد استراتژیک خود، ایران و گروه‌های شبه نظامی حزب‌الله و حماس دور کند.

دولت ایالات متحده به منظور بهبود روابط خود با سوریه در بهمن ماه گذشته سفیر آمریکا را دراین کشور معرفی کرد، همچنین در تابستان گذشته جورج میچل فرستاده ویژه آمریکا در روند صلح خاورمیانه و دو تن از نمایندگان کنگره آمریکا با بشار اسد در دمشق دیدار کردند.

این تلاش‌ها درحالی است که وزارت خارجه آمریکا همچنان سوریه را به عنوان کشور حامی تروریست معرفی می کند و باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، در اردیبهشت ماه امسال درنامه‌ای به کنگره این کشور، تحریم‌های آمریکا علیه سوریه را که شش سال پیش در زمان جورج بوش تصویب شده بود، برای یک‌سال دیگر تمدید کرد.

همچنین در اردیبهشت ماه امسال، واشینگتن مراتب نگرانی عیق خود را درباره گزارشی مبنی بر ارسال موشک های اسکاد از طریق سوریه به حزب‌الله لبنان اعلام کرده بود.

در این سازمان اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل ایران را درانتقال محموله‌های موشکی از طریق سوریه به حزب‌الله متهم کرده بود. سوریه و ایران این اتهامات را رد کردند.

زمستان سال گذشته بشار اسد در کنفرانسی با حضور محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران تصریح کرد که مناسبات سوریه و ایران پس از دهه‌ها نمی‌تواند در حوزه سیاسی محدود بماند و در بخش اقتصادی هم نباید تنها به پروژه‌ها و شرکت‌های بزرگ محدود شود.

با این حال دمشق امیدوار است تا به بهبود روابطش با واشینگتن ضمن بهبود اقتصاد سوریه به تحریم‌های آمریکا علیه این کشور پایان دهد.

سوریه همچنین با توجه به نقش میانجی گری آمریکا در گفت و گوهای صلح خاورمیانه امیدوار است تا بتواند بلندیهای جولان را که دراشغال اسرائیل است باز پس گیرد.

خبرگزاری آسوشیتد پرس در پایان به نقل از مقامات وزارت خارجه آمریکا نوشته، اگر چه واشینگتن همچنان نگران سیاست های دولت سوریه است، با این حال سفر مقامات سیاسی و اقتصادی آمریکا به سوریه می تواند به پیشرفت روابط دو کشور کمک کند.
XS
SM
MD
LG