لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۵:۰۵

استاندار فارس کشته شدن یک نفر در تجمع اعتراضی کازرون را تایید کرد


بنابر گزارش‌ها، تجمع شماری ازساکنان کازرون در اعتراض به بازداشت‌ها، با یورش مأموران و تیراندازی آنها به خشونت کشیده شد.
بنابر گزارش‌ها، تجمع شماری ازساکنان کازرون در اعتراض به بازداشت‌ها، با یورش مأموران و تیراندازی آنها به خشونت کشیده شد.

در حالی که برخی منابع از دست‌کم سه کشته و شمار زیادی مجروح و بازداشتی در تجمع اعتراضی کازرون در شامگاه چهارشنبه خبر داده‌اند، استاندار فارس کشته شدن تنها یک نفر را تایید کرد و از ادامه «درگیری‌های پراکنده در برخی مناطق» این شهر در صبح پنج‌شنبه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل تبادار، استاندار فارس، صبح پنج‌شنبه ۲۷ اردیبهشت در گفت‌وگو با خبرنگاران درباره تلفات تجمع اعتراضی شامگاه چهارشنبه در کازرون گفت: «آنچه مورد تایید است تنها یک کشته است».

کمپین بین‌المللی حقوق بشر به نقل از رسانه‌های محلی گزارش داده است که در جریان این تجمع «دست‌کم ۳ شهروند غیرنظامی در پی شلیک مستقیم پلیس کشته شده‌اند».

به گزارش ایسنا، اسماعیل تبادار، استاندار فارس درباره تداوم تجمعات اعتراضی در کازرون گفت: «درگیری پراکنده در برخی مناطق وجود دارد اما وضعیت تحت کنترل است».

پیش‌تر گزارش‌هایی درباره ورود شبانه نیروهای امنیتی کمکی از شیراز به کازرون منتشر شده بود.

با اینکه پیش از این شماری از مسئولان محلی از اعتراض‌های چند ماهه شهروندان کازرون نسبت به طرح جدید تقسیمات این شهرستان حمایت کرده بودند، با این حال استاندار فارس این تجمعات را «کاملا غیرقانونی» خواند و گفت «شرکت‌کنندگان» و «تحریک‌کنندگان» این تجمع «هواخواه مردم این شهرستان نیستند».

همزمان اصغر مسعودی، نماینده نی‌ریز و استهبان در مجلس نیز با اشاره به اینکه «مسئولان قول داده بودند که مشکل را حل کنند» به ایلنا گفته است: ناآرامی‌ها «روال عادی ندارد».

مقابله خشونت‌آمیز با تجمع اعتراضی کازرون با واکنش شماری از چهره‌ها و گروه‌های سیاسی نیز روبه‌رو شده است.

رضا پهلوی، فرزند آخرین پادشاه ایران، در پیامی توئیتری رویدادهای کازرون را «جنایتی دیگر» از سوی «اشغالگر ایران» خوانده و از «ایستادگی‌ و دلیری» مردم این شهر تمجید کرده است.

شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق ایران، نیز در بیانیه‌ای از کشته شدن «دست‌کم دو تظاهركننده» و «شمار زیاد» مجروحان و دستگیرشدگان خبر داده است.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار تصاویر و ویدئوهایی گفته‌اند که در پی بازداشت شماری از ساکنان کازرون در روز چهارشنبه، عده‌ای از مردم در برابر پایگاه پلیس اطلاعات تجمع کردند اما با یورش مأموران و تیراندازی آنها این تجمع به خشونت کشیده شد.

تصاویر و گزارش‌هایی نیز از حمله شماری از معترضان به یک پایگاه پلیس و به آتش كشيدن آن منتشر شده است.

تعدادی از مخاطبان رادیو فردا نیز در تماس‌های مختلف، از وجود جو امنیتی و استقرار مأموران در کازرون در صبح پنج‌شنبه خبر داده‌اند. به گفته این مخاطبان، تلفن‌های همراه در شهر قطع است، اینترنت دچار اختلال شده و تماس تنها از طریق تلفن ثابت ممکن است.

بنابر طرحی که در انتظار تصویب نهایی در هیأت دولت است، با جدا شدن چند شهر و بخش از کازرون، در تقسیمات کشوری شهرستان جدیدی به نام «کوه‌چنار» پدید می‌آید که نام آن از دو بخش «کوه‌مره نودان» (با نام جدید قائمیه) و «چنارشاهیجان» برگرفته شده است.

به گفته رسانه‌های محلی و منتقدان، طرح جدید را حسین رضازاده، نماینده کازرون در مجلس، ارائه کرده و در دو سال گذشته کوشیده است زادگاهش (قائمیه) را از کازرون جدا کند.

اعتراض‌های اجتماعی در نقاط مختلف ایران در ماه‌های اخیر گسترده‌تر شده و پس از اعتراض‌های سراسری دی‌ماه، شهرهای مختلفی به دلایل گوناگون شاهد تجمعات بوده‌اند.

بر اساس گزارش‌های ایسنا، مهر، فارس، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و شبکه‌های اجتماعی / ج.
XS
SM
MD
LG