لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۴

وزارت خارجه فرانسه خبر بازداشت فریبا عادل‌خواه در ایران را تایید کرد


قوه قضائیه جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به بازداشت فریبا عادل‌خواه نشان نداده است.
قوه قضائیه جمهوری اسلامی هنوز واکنشی به بازداشت فریبا عادل‌خواه نشان نداده است.

چند روز پس از انتشار گزارش‌هایی درباره بازداشت فریبا عادل‌خواه، شهروند ایرانی- ‌فرانسوی در تهران، وزارت خارجه فرانسه بازداشت این پژوهشگر را تایید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۴ تیرماه در یک نشست خبری ضمن تایید بازداشت این پژوهشگر دوتابعیتی، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که درباره این بازداشت توضیح بدهند و بلافاصله دسترسی کنسولی خانم عادل‌خواه را فراهم کنند.

آگنس فون دِر موهل گفت که «مقام‌های فرانسوی در این وضعیت دشوار تدابیری اتخاذ کردند تا در مورد وضعیت و شرایط بازداشت او اطلاعاتی بگیرند و درخواست دسترسی کنسولی کردند».

او افزود که از سوی مقام‌های ایرانی «هیچ پاسخ رضایت‌بخشی به این درخواست‌ها داده نشده است».

یک روز پیشتر علی ربیعی، سخنگوی دولت حسن روحانی، با تایید بازداشت فریبا عادل‌خواه گفته بود اطلاعی ندارد که «چه کسی و به چه دلیلی وی را بازداشت کرده است».

در دو روز گذشته گزارش‌هایی منتشر شده بود که بنابر آنها، فریبا عادل‌خواه، پژوهشگر «بنیاد مطالعات علوم سیاسی پاریس»، هفدهم خرداد پس از بازگشت به ایران توسط نیروهای اطلاعات سپاه در خانه خود بازداشت شده است.

این پژوهشگر پیش از این چندین بار به ایران سفر کرده بود.

بازداشت خانم عادل‌خواه در زمانی رخ می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران بر سر پرونده هسته‌ایش با کشورهای اروپایی بویژه فرانسه دچار اختلاف شده است.

تهران می‌گوید که تعهداتش ذیل برجام را کاهش داده است، تصمیمی که با انتقاد سه کشور فرانسه، بریتانیا و آلمان روبرو شده و آنها خواستار پایبندی و بازگشت ایران به این توافق شده‌اند.

بازداشت شماری از افراد دارای دو تابعیت دوگانه در ایران همواره طی سال‌های اخیر در سرخط خبرها بوده است.

نازنین زاغری- رتکلیف، شهروند ایرانی- بریتانیایی و کارمند بنیاد خیریه تامسون رویترز از جمله این افراد است که فروردین ۱۳۹۵ در سفر به ایران بازداشت شد.

او به اتهام «تلاش برای براندازی» حکومت ایران به پنج‌سال حبس محکوم شده‌ است. اتهامی که خانم زاغری و وکیلش آن را رد کرده‌اند.

سیامک نمازی و باقر نمازی، پدر وی، که ایرانی- آمریکایی هستند نیز به اتهام همکاری با «کشور متخاصم»، آمریکا، به ده سال زندان محکوم شده‌اند.

ژیو وانگ، شهروند چینی- آمریکایی که دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون آمریکا است هم به اتهام «نفوذ» در کشور و فرستادن اطلاعات محرمانه به بیرون، در ایران زندانی است. او نیز به ده سال زندان محکوم شده است.

عباس عدالت، استاد دانشگاه امپریال کالج و از فعالان مخالف تحریم و جنگ علیه ایران، نیز ۲۶ فروردین امسال بازداشت شد و علی‌رغم آن که خانواده وی وثیقه لازم برای آزادی او را فراهم آورده‌ بودند اما دادگاه انقلاب مانع این امر شد.

نزار زکا، کارشناس فناوری تبعه لبنان که گرین کارت آمریکا را دارد، از دیگر افرادی بود که ایران به مدت چهار سال او را زندانی کرد. وی ۲۴ شهریور ۱۳۹۴ از سوی معاونت امور زنان ریاست‌جمهوری برای شرکت در «همایش بین‌المللی نقش‌آفرینی زنان در توسعه پایدار» به تهران رفته بود ولی سه روز بعد در حالی که قصد ترک تهران را داشت، ناپدید و ۴۵ روز بعد خبر بازداشتش تایید شد.

آقای زکا خرداد امسال پس از پادرمیانی رئیس‌جمهوری لبنان آزاد شد و پس از بازگشت به کشورش، در مصاحبه‌های مختلف شدیدا از جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه و سایت رادیو فردا/ ک.ر-ح.ج
XS
SM
MD
LG