لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۷

بحران کرونا؛ تعویق نشست اتحادیه عرب، لغو همایش‌ها، مسابقات و نمایشگاه‌ها در جهان


پس از آنکه سازمان جهانی بهداشت درجه هشدار درباره این ویروس را از «بالا» به «بسیار بالا» تغییر داد، شماری از همایش‌ها، مسابقات ورزشی، نمایشگاه‌ها و سایر گردهمایی‌ها در برخی کشورهای جهان لغو شده یا به تعویق افتاده است.

از جمله نشست سران اتحادیه عرب که قرار بود اواخر ماه جاری میلادی در الجزایر برگزار شود به دلیل نگرانی از شیوع ویروس کرونای جدید به تعویق افتاد.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، روز یکشنبه ۱۱ اسفند در نشست خبری مشترکی به همراه رئیس جمهور الجزایر گفت نشست سران عرب احتمالا سه یا چهار ماه دیگر برگزار خواهد شد.

آمریکا نیز اعلام کرد به دلیل نگرانی از ویروس کووید ۱۹، برگزاری اجلاس آسه‌آن، سازمان کشورهای جنوب شرق آسیا، را به تعویق می‌اندازد.

این نشست قرار بود ۱۴ مارس (دو هفته دیگر) در لاس‌وگاس برگزار شود.

همزمان، خبرگزاری رویترز گزارش داده که شرکت هواپیمایی امارات از کارمندانش خواسته است از مرخصی با یا بدون حقوق استفاده کنند.

سخنگوی هواپیمایی امارات که یکی از بزرگ‌ترین خطوط هوایی جهان است در گفت‌وگو با رویترز فقط ارسال چنین ایمیل به کارمندان را تایید کرد اما حاضر به توضیح بیشتری نشد.

در همین حال، سوئیس تمامی برنامه‌های با حضور بیش از هزار نفر را به مدت دو هفته ممنوع اعلام کرد و خواستار لغو نمایشگاه بین‌المللی خودرو ژنو شد.

فرانسه نیز روز شنبه از لغو مسابقه نیمه‌ماراتن خبر داد که قرار بود یکشنبه برگزار شود خبر داد و اعلام کرد برگزاری برنامه‌های با حضور بیش از پنج‌هزار نفر فعلا ممنوع است. با این حال مسابقات فوتبال فعلا برقرار است.

در ایتالیا نیز پنج مسابقه فوتبال سری آ، از جمله مسابقه یوونتوس و اینترمیلان که قرار بود یکشنبه برگزار شود، به تعویق افتاده است.

بزرگ‌ترین همایش سالانه فیس‌بوک، کنسرت‌های موسیقی مشاهیر پاپ در سئول، نمایشگاه ساعت در بازل سوئیس، نمایشگاه اثاثه در میلان و نمایشگاه جهانی موبایل در بارسلون برخی دیگر از گردهمایی‌هایی است که برگزاری آنها به تعویق افتاده است.

مسئولان نمایشگاه «اکسپو ۲۰۲۰» که در دوبی برگزار می‌شود نیز اعلام کردند در همکاری نزدیک به مقام‌های وزارت بهداشت امارات هستند تا آنها درباره شیوه برگزاری این نمایشگاه و ارائه راهنما تصمیم‌گیری کنند.

شماری از کشورهای حوزه خلیج فارس، که با آثار اقتصادی ناشی از شیوع کرونا روبه‌رو شده‌اند، تمهیداتی احتیاطی در پیش گرفته و محدودیت‌های مسافرتی وضع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بازارهای بورس در هفت کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس آسیب دیده و بهای نفت به زیر بشکه‌ای ۵۰ دلار رسیده است.

شاخص بورس عربستان که بزرگ‌ترین بازار سهام منطقه و جزو ۱۰ بورس بزرگ جهان محسوب می‌شود دچار ۳.۱ درصد سقوط شده است.

بازار بورس کویت در روزهای اخیر به دلیل مناسبت‌های ملی عمدتا تعطیل بود اما با این حال شاخص سهام در آن ۱۰ درصد سقوط داشته است.

تاکنون دست‌کم ۱۱۵ مورد ابتلا به کرونا در کشورهای عربی منطقه تایید شده که به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکثر آنها به ایران سفر کرده بودند.

در لبنان تمامی مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شده و ورود مسافران از کشورهای چین، ایران، ایتالیا و کره جنوبی به خاک این کشور ممنوع اعلام شده است.

بنابر آمار سازمان جهانی بهداشت، ویروس کرونای جدید که «کووید ۱۹» نام‌گذاری شده، تا شامگاه شنبه دهم اسفند بیش از ۸۵ هزار نفر را در جهان آلوده کرده و به جان باختن ۲۸۳۸ تن منجر شده است.

XS
SM
MD
LG