لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۳

سفر اردوغان به برلین در میانه تنش در روابط آلمان و ترکیه


در حالی که روابط آلمان و ترکیه در چند سال اخیر پرتنش بوده است، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز جمعه، ششم مهر، برای سفری سه‌روزه وارد برلین شد و با رئیس جمهوری و صدر اعظم آلمان دیدار کرد.

دو طرف پس از گفت‌وگوهای خود در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند و هر دو، با وجود تأکید بر اختلاف دیدگاه‌ها، خواستار بهبود روابط دوجانبه شدند.

آنگلا مرکل با اشاره به مواردی نظیر ادامه بازداشت شماری از شهروندان آلمانی در ترکیه گفت که برقراری روابط خوب به سود هر دو کشور و تأمین‌کننده منافع راهبردی هر دو طرف است.

رجب طیب اردوغان نیز ضمن استقبال از بهبود مناسبات دیپلماتیک گفت «هزاران شبه‌نظامی کرد» و «صدها فرد مرتبط با شبکه گولن» در آلمان زندگی می‌کنند و برلین باید «در مبارزه با تروریسم» به آنکارا کمک کند.

آنگلا مرکل در پاسخ، با اشاره به اینکه کشورش پ.کا.کا را «گروهی تروریستی» می‌داند گفت: اما درباره شبکه گولن، مقام‌های آلمان اطلاعاتی را از رئیس جمهوری ترکیه دریافت کرده و آنها را به طور جدی بررسی خواهند کرد «اما به مستندات بیشتری نیاز است».

رسانه‌های ترکیه پیش‌تر گزارش داده بودند که اردوغان در این سفر از مقام‌های آلمان خواهد خواست که شبکه فتح‌الله گولن را در فهرست گروه‌های تروریستی بگنجاند.

از سوی دیگر آنگلا مرکل در این نشست خبری به موضوع روزنامه‌نگاران آلمانی زندانی در ترکیه اشاره کرد و از آن به عنوان یکی از موارد اختلاف بین دو کشور نام برد.

بنابر گزارش‌ها، در طول دو سال گذشته و پس از کودتای نافرجام در ترکیه دست‌کم هفت شهروند آلمانی در این کشور بازداشت و زندانی شده‌اند. به گفته مقام‌های آلمانی این بازداشت‌ها «به دلایل سیاسی» صورت گرفته است.

بحران سوریه نیز یکی دیگر از موارد اختلاف دو کشور به شمار می‌رود؛ با این حال خانم مرکل در نشست خبری روز جمعه از جمله گفت که دو طرف توافق کرده اند که در هفته‌های آتی کنفرانسی چهارجانبه درباره سوریه برگزار کنند که رهبران روسیه و فرانسه نیز در آن شرکت خواهند داشت.

به نوشته خبرگزاری‌ها، از جمله رویترز، تلاش رئیس جمهوری ترکیه برای بهبود روابط با اروپا، در پی بروز تنش در روابطش با آمریکا که به بحرانی مالی انجامید افزایش یافته است.

سفر رجب طیب اردوغان به برلین، که پس از حضور او در مجمع عمومی سازمان ملل و مستقیما از نیویورک صورت گرفت، سه روز ادامه دارد.

با استفاده از گزارش‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا / ج
XS
SM
MD
LG