لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۰

آلمان خواستار تلاش مسکو برای ادامه اجرای پیمان موشکی با آمریکا شد


هایکو ماس وزیر خارجه آلمان روز جمعه ۲۸ دی از روسیه خواست تا با نقض نکردن پیمان موشک‌های میانبرد به پایدار ماندن این توافق کمک کند. آقای ماس با بیان این مطلب در جریان سفر به مسکو از روسیه خواست موشک‌هایی را که واشینگتن می‌گوید نقض این پیمان است از بین ببرد.

سرگئی لاوروف در واکنش به این گفته همتای آلمانی خود نقض پیمان از سوی روسیه را رد کرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری‌های روسیه آقای لاوروف گفته است که مقام‌های آمریکایی به مسکو اطلاع داده‌اند که تصمیم آنها مبنی بر خروج از این پیمان نهایی است و آنها آماده مذاکره بیشتر در این زمینه نیستند.

واشینگتن گفته است در صورت متوقف نشدن نقض پیمان توسط روسیه، در ماه فوریه آن را ترک خواهند کرد.

تصمیم به خروج از پیمان اولین بار توسط دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا سال گذشته میلادی اعلام شد. این پیمان از سال ۱۹۸۷ میلادی میان مسکو و واشینگتن پا برجا بوده است.

اعلام این تصمیم با واکنش اتحادیه اروپا روبرو شد و از جمله فدریکا موگرینی رئیس سیاست خارجی این اتحادیه در آبان ماه گفته بود که این تصمیم می‌تواند امنیت اروپا را تهدید کند.

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان می‌گوید پایداری این پیمان ضروری است اما با توجه به ظهور فناوری‌های تازه این پیمان کافی نیست. آقای ماس در این زمینه به جنگ سایبری اشاره کرده است.

مشاوران رئیس جمهوری آمریکا نیز این پیمان را قدیمی ارزیابی کرده‌اند. از جمله جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در سفری که پائیز گذشته به مسکو داشت در گفت‌وگو با مقامات روس از ایران و چین به عنوان یکی از دلایل تصمیم ایالات متحده به خروج از پیمان اتمی‌اش با روسیه یاد کرده بود.

پیمان «منع موشک‌های هسته ای میانبرد» که با نام اختصاری (آی‌ان‌اف) نیز شناخته می‌شود امضای میخائیل گورباچف و رونالد ریگان را بر خود دارد. این پیمان موشک‌های کروز و بالیستیک زمین‌به‌زمین با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را منع کرده است. بر مبنای این پیمان دو هزار و هفتصد موشک از سوی اتحاد جماهیر شوروی سابق و ایالات متحده آمریکا از بین برده شد؛ بیشتر موشک‌های منهدم شده آمریکا در آن زمان در اروپا بود.

روسیه هشدار داده است که در صورت ترک این پیمان از سوی آمریکا و استقرار موشک در اروپا، مسکو نیز اقدام متقابل انجام خواهد داد.

با استفاده از گزارش خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس،رویترز،اینترفکس و تاس؛ه.ک/م.ا
XS
SM
MD
LG