لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۵

ابراز «نگرانی شدید» اتحادیه اروپا از فسخ پیمان موشکی آمریکا و روسیه


فدریکا موگرینی، مسئول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه ۲۹ آبان گفت که در مورد سرنوشت پیمان مهار موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه «به‌شدت نگران است» و هشدار داد که امنیت اروپا می‌تواند در خطر قرار گیرد.

واشینگتن ماه گذشته اعلام کرد که از پیمان نیروهای هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) خارج می‌شود زیرا روسیه با استقرار سامانه‌های موشکی مختلف توافق سال ۱۹۸۷ را نقض کرده است.

کرملین ضمن رد اتهام نقض این پیمان، با انتقاد از این تصمیم آمریکا نسبت به شروع یک مسابقه تسلیحاتی جدید هشدار داده است.

پیش از این جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، در گفت‌وگو با مقامات روس از ایران و چین به عنوان یکی از دلایل تصمیم ایالات متحده به خروج از پیمان اتمی‌اش با روسیه یاد کرده بود.

به گفته بولتون، ایران و چین و کره شمالی در پی موشک‌های بالستیک میان‌برد هستند اما دست آمریکا به دلیل معاهده‌اش با مسکو در این زمینه بسته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدریکا موگرینی روز سه‌شنبه با تشکیل جلسه‌ای با شرکت وزیران دفاع اتحادیه اروپا، خواستار انجام مذاکراتی برای نجات این پیمان شد.

او ضمن ابراز نگرانی گفت: «نمی‌خواهیم که خاک اروپا میدان نبرد قدرت‌های دیگر شود، همان‌طور که مدت‌های مدیدی در گذشته این‌طور بوده است».

مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا تأکید کرد: «نمی‌خواهیم به آن گونه تنش‌ها بازگردیم، به آن نوع شرایط، و هنوز هم امیدواریم که بشود این توافق را حفظ و اجرا کرد».

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، رهبر شوروی سابق، امضا و از ژوئن سال ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آنها با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

در آن زمان مسکو با استقرار موشک‌های اس‌اس-۲۰، پایتخت‌های اروپای غربی را در تیررس خود قرار داد و پیمان یاد شده توانست نقطه پایانی بر ادامه یافتن آن تنش‌ها بگذارد.

اکنون دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، با وارد کردن این اتهام که روسیه مفاد این پیمان را نقض کرده است خبر داد که آمریکا از این پیمان خارج می‌شود.

ایالات متحده و ناتو می‌گویند که استقرار سامانه موشکی ۹ام۷۲۹ روسیه که همچنین با نام اس‌اس‌سی-۸ شناخته می‌شود، این پیمان را نقض می‌کند، زیرا پیمان یادشده موشک‌های زمین‌به‌هوای با برد ۵۰۰ تا ۵۵۰۰ کیلومتر را ممنوع کرده است.

روسیه این اتهامات را رد می‌کند و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، به تازگی گفت که کشورش در حال تهیه پیش‌نویس پاسخ به فهرست نگرانی‌های آمریکا در مورد اجرای این پیمان است.

در همین حال، کمتر از یک هفته پس از آن‌که دونالد ترامپ اعلام کرد از «پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد» با مسکو خارج می‌شود، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد که اگر ایالات متحده دست به انتقال و استقرار موشک‌های میان‌برد در اروپا بزند، مسکو کشورهای میزبان این جنگ‌افزارها را در تیررس خود قرار می‌دهد.

از سوی دیگر، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو، ضمن دفاع از موضع آمریکا در زمینه خروج از این پیمان، احتمال مسلح شدن بیشتر اروپا به جنگ‌افزار اتمی در برابر روسیه را رد کرده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا / پ.پ / ک.ر
XS
SM
MD
LG