لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

روسیه در مورد پیمان موشکی: در حال آماده کردن پاسخ‌ها به آمریکا هستیم


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه

وزیر خارجه روسیه می‌گوید مسکو در حال تهیه پیش‌نویس پاسخ به فهرست نگرانی‌های آمریکا است که به تازگی درباره یک پیمان مهم مهار موشک‌های هسته‌ای مربوط به دوران جنگ سرد مطرح شده است.

سرگئی لاوروف این اظهارات را روز یک‌شنبه، ششم آبان، و پس از آن که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که واشینگتن از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود، بیان کرده است.

ترامپ همچنین برای چندمین‌بار روسیه را متهم کرد که مفاد این پیمان را نقض کرده است.

اشاره وی به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد است که در سال ۱۹۸۷، بین رونالد ریگان، رئیس‌جمهوری وقت ایالات متحده آمریکا و میخائیل گورباچف، دبیر کل حزب کمونیست شوروی، امضا و از ژوئن ۱۹۸۸ نیز اجرایی شد.

هدف از این پیمان از میان بردن موشک‌های هسته‌ای و متعارف کروز و سکوهای پرتاب آن‌ها، با برد ۵۰۰ تا هزار، و هزار تا ۵۵۰۰ کیلومتر بود. این پیمان مربوط به موشک‌های زمینی می‌شود.

با این حال مقام‌های ایالات متحده سال‌هاست می‌گویند روسیه دست به ساخت و توسعه این موشک‌ها زده‌است. در سال ۲۰۱۴ واشینگتن علناً این اتهام را به مسکو وارد کرد.

لاوروف در گفت‌و‌گویی که از تلویزیون روسیه پخش شد گفت که آمریکایی‌ها چند روز قبل از اعلام خروج از این پیمان، از طریق سفارت خود در مسکو، «فهرست بلندبالایی» از نگرانی‌های خود در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای روسیه به وزارت خارجه این کشور ارسال کردند.

وی افزود که بهتر است دو کشور به صراحت و از موضعی برابر، و نه الزاماً به عنوان دو کشور دوست، درباره این موضوع صحبت کنند.

اعلام خروج آمریکا از پیمان یادشده پس از تنش‌های متعدد میان غرب و روسیه بر سر مسائلی چون اوکراین، حمایت این کشور از بشار اسد در جنگ سوریه، اتهام دخالت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و مسمومیت جاسوس دوجانبه روس و دخترش در بریتانیا صورت گرفت.

پیش از این نیز جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ در گفت‌وگو با مقامات روس از ایران و چین به عنوان یکی از دلایل تصمیم ایالات متحده به خروج از پیمان اتمی‌اش با روسیه یاد کرده بود.

به گفته بولتون، ایران و چین و کره شمالی در پی موشک‌های بالیستیک میان‌برد هستند، اما دست آمریکا به دلیل معاهده‌اش با مسکو در این زمینه بسته است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز هشدار داده که این اقدام واشینگتن موجب «مسابقه تسلیحاتی» تازه‌ای خواهد شد.

این در حالی است که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان ناتو ضمن دفاع از آمریکا در این زمینه، احتمال مسلح شدن بیشتر اروپا به جنگ‌افزار اتمی در برابر روسیه را رد کرد.

منابع: رویترز، اینترفاکس، تاس و رادیو فردا؛ ب.ب / پ.پ
XS
SM
MD
LG