لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۲

بالن‌های گوگل برای برقراری خدمات ارتباطی به پورتوریکو می‌روند


شرکت گوگل برای سرویس‌دهی خطوط تلفن و اینترنت پرسرعت به مردم در پورتوریکو که با عواقب فاجعه توفان اخیر دست و پنجه نرم می‌کنند، بالن‌های خود را به آسمان این منطقه می‌فرستد.

شرکت آلفابت، کمپانی فرادستی گوگل، و شرکت تسلا موتورز آمریکا نیز در یاری دادن به پورتوریکو در تأمین دوباره خطوط مخابراتی و اینترنتی سهیم هستند.

به گزارش رویترز، آجیت پای، رئیس کمیته ارتباطات فدرال آمریکا جمعه چهاردهم مهر اعلام کرد به شرکت آلفابت برای اعزام بالن به فضای پورتوریکو جهت ارائه خدمات اضطراری مخابراتی مجوز داد.

رئیس کمیته ارتباطات فدرال آمریکا افزود که برای رویارویی با چالش‌های ناشی از تندباد پورتوریکو و همچنین جزایر ویرجین باید یک نیروی کار تشکیل شود تا به بازسازی زیرساخت‌های ارتباطاتی و ارائه دوباره خدمات در این زمینه اقدام کند.

تندباد موسوم به «ماریا» ماه گذشته ویرانی بسیاری در پورتوریکو، که حدود سه میلیون و هفتصد هزار تن جمعیت دارد، بر جای نهاد.

مجمع الجزایر پورتوریکو از نواحی غیرضمیمه به خاک ایالات متحده است.

سه چهارم از دکل‌های مخابراتی پورتوریکو پس از تندباد «ماریا» هنوز ترمیم نشده و تا ۸۳ درصد از این جزیره از خدمات موبایل محروم مانده‌اند.

گوگل برای کمک‌رسانی به پورتوریکو در تأمین خطوط مخابراتی به همراهی اپراتورهای زمینی موبایل نیاز دارد؛ امری که نظر به آسیب دیدن جدی زیربناهای ارتباطی این منطقه مورد تردید قرار گرفته است.

از این نظر شرکت تسلا موتورز نیز در این یاری‌رسانی سهیم شده است.

ریکاردو روسلو فرماندار پورتوریکو جمعه در توییتر نوشته بود، مذاکرات مقدماتی را با ایلان ماسک مدیر اجرایی تسلا انجام داده است.

به گزارش رویترز، ایلان ماسک جمعه گفته بود که کمپانی تسلا نصب‌کننده‌های باتری بیشتری را با هدف ارتقای توان ارتباطی پورتوریکو راهی این منطقه می‌کند.

قرار است صدها دستگاه از باتری‌های تسلا که بر اساس انرژی ذخیره‌شده در پنل‌های خورشیدی فعالیت می‌کنند، به پورتوریکو فرستاده شود.

گوگل امیدوار است که تجهیزات و امکانات مخابراتی و رادیویی قرار گرفته در بالن‌های بی‌سرنشین هلیومی شرکت آلفابت بتواند در تأمین نیازهای ارتباطاتی و اینترنتی در نقاط محروم و مناطقی که با بلایای طبیعی روبه‌رو می شوند، کمک مؤثری باشد.

بالن‌های گوگل پیشتر کارآیی خود را در تأمین اینترنت و خطوط ارتباطاتی بعد از سیل پرو ثابت کرده است.

این بالن‌ها با قرار گرفتن در ارتفاع حدود ۲۰ کیلومتری از زمین شبکه پرسرعت ایجاد می‌کنند.

گوگل از دو سال پیش در چارچوب اجرای پروژه موسوم به لون، یک لانچر اتوماتیک یا «جوجه کوچک» را برای آزمایش ارسال سریع بالن خدمات‌دهی اینترنتی این شرکت به پورتوریکو فرستاده بود.

به گفته مسئولان گوگل، لانچر یا سکوی نصب‌شده در پورتوریکو با توان جا به جا شدن، می‌توانست تنها در سی دقیقه کار باد کردن و به هوا فرستادن بالن خدمات‌دهی را انجام دهد و حال باید دید که کار این لانچرها در صحنه واقعی که پورتوریکو با بحران روبه‌رو شده، تا چه حد مؤثر است.

گوگل پروژه لون را با هدف دسترسی آسان اینترنتی، بویژه برای بخش‌های روستایی و دوردست در کشورهای محروم راه اندازی کرد.

بخش‌هایی از اندونزی و سریلانکا زودتر از سایر نقاط فقیرنشین در کشورهای غرب آفریقا و آسیا، زیر پوشش طرح گوگل برای دسترسی آسان به اینترنت قرار گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG