لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

بالون‌های اینترنتی گوگل بر فراز جهان


گوگل با سه شرکت موبایل اندونزی پروژه لون را کلید می زند
گوگل با سه شرکت موبایل اندونزی پروژه لون را کلید می زند

غول دنیای اینترنت، گوگل، قرارداد تازه ای که با سه شرکت ارائه خدمات اینترنتی در اندونزی منعقد کرده است که درآن به آزمایش پروژه لون (Loon) می‌پردازد.

لون که هدفش رساندن اینترنت به نقاط دوردست کره زمین است بخشی از آزمایشگاه معروف گوگل، یعنی گوگل اکس است.

طبق این قرارداد تازه منعقد شده، گوگل بالن‌های بدون سرنشینی را به ارتفاعات بالای کوه و مناطق بادخیز می‌فرستد تا میزان کارآیی این بالون‌ها را آزمایش کند.

به گزارش یو اس ای تودی، اندونزی چهارمین کشور پر جمیعت جهان است که دو سوم شهروندان آن به اینترنت دسترسی ندارند.

خبر این همکاری با سه شرکت اندونزیایی توسط یکی از موسسین گوگل یعنی سرگئی برین و مایک کسدی اعلام شد. مایک کسدی، معاون ٰٰرئیس پروژه لون می‌گوید که شرکت آلفابت (که به تازگی به عنوان شرکت مادر گوگل و پروژه‌هایی مثل گوگل اکس منصوب شده است) می‌خواهد که برای میلیون‌ها شهروند اندونزایی دسترسی به اینترنت را محقق کند.

هدف پروژه لون ساخت بالون‌هایی است که با پرواز در ارتفاعاتی که برای هواپیماهای معمولی مقدور نیست، به اوپراتورهای اینترنتی کمک کند که بتوانند اینترنت وایرلس را به مکان‌هایی ببرند که کارگزاری کیبل‌های نوری و یا ساخت دکل‌های تلفن در آن ممکن نیست. وبلاگ گوگل نوشت که امیدوار است تا چند سال آینده بتواند اینترنت پرسرعت LTE را به بیش از صد میلیون شهروند اندونزایی برساند.

رئیس جمهور اندونزی، جوکو ویدو، که از آمریکا دیدن می‌کرد، قرار بود این هفته از مقر گوگل در کالیفرنیادیدن کند، اما به علت آتش‌سوزی های مهیبی که در جنگل‌های مرطوب این کشور رخ داده است، مجبور به بازگشت زود هنگام به اندونزی شد. اندونزی به خاطر جزایر بسیار، جنگل‌های انبوه و همینطور کوه‌های متعدد و اقتصاد بی‌ثبات، زیرساخت‌های اینترنتی مناسبی ندارد.

رقابت برای کسب مشتری بیشتر

گوگل تنها شرکت اینترنتی نیست که به دنبال دسترسی شهروندان بیشتری در سراسر جهان به اینترنت است. فیس بوک هم پروژه‌های مشابهی را برای ارائه اینترنت به نقاط دوردست با استفاده از بپهپاد و هواپیماهای خورشیدی در دست دارد. آکیلا، هواپیمای بدون سرنشین فیس بو عرض بال‌هایش به اندازه عرض بال‌های یک هواپیمای بوینگ ۷۳۷ است، (اما وزنی کمتر از یک خودروی نقلیه دارد) قرار است در اواخر سال میلادی جاری به پرواز درآید.

در کنار اهدافی مانند دسترسی همه مردم به اطلاعات و دانش و بالارفتن آگاهی‌های عمومی، باید درنظر داشت که در آمد اصلی شرکت‌هایی مثل فیس‌بوک و گوگل از طریق آگهی‌های تجاری است. بالا رفتن تعداد کاربران اینترنت به معنای بالارفتن تعداد کاربران آنها و در نتیجه مخاطبان این آگهی‌هاست. بنابراین عجیب نیست که رقابت سختی بین شرکت‌ها برای دسترسی کاربران بیشتر به اینترنت درگرفته است. هر چند که کار اصلی این شبکه‌ها، ارائه اینترنت نیست، اما سوددهی آنان بسته به مرتبط بودن دائم تعداد بیشتری از شهروندان به اینترنت است.

XS
SM
MD
LG