لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۱

رایزنی‌های داخلی رهبران یونان و مقدونیه در آستانه مذاکرات مربوط به اختلاف نامگذاری


نخست‌وزیر مقدونیه (چپ) و همتای یونانی‌اش به تازگی در حاشیه اجلاس داووس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند.
نخست‌وزیر مقدونیه (چپ) و همتای یونانی‌اش به تازگی در حاشیه اجلاس داووس با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو داشتند.

نخست‌وزیران یونان و مقدونیه در آستانه مذاکرات هفته آینده برای حل اختلاف دو کشور بر سر نام «مقدونیه»، با سیاستمداران کشورهای خود مشغول رایزنی هستند.

ملاقات‌ها و رایزنی‌های داخلی در این مورد روز شنبه ۲۷ ژانویه انجام شده و قرار است فرستاده سازمان ملل متحد در روزهای آینده با رهبران دو کشور ملاقات کند.

پس از دیدار زوران زائف نخست‌وزیر مقدونیه با آلکسیس سیپراس نخست‌وزیر یونان در حاشیه اجلاس داووس، او دو تصمیم جدید را اعلام کرد که پيشنهاد شاخه زیتون به یونان تلقی می‌شود.

به گفته او نام اسکندر کبیر از فرودگاه شهر اسکوپیه برداشته خواهد شد و بزرگراهی که از مقدونیه به سمت یونان می‌رود نیز به جای اسکندر کبیر، بزرگراه دوستی نامیده خواهد شد.

مقدونیه پس از استقلال از یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۱ نام این کشور در دوران کمونیسم را حفظ کرد. این تصمیم خشم یونان را برانگیخت که می‌گوید انتخاب این نام به نوعی ادعای مالکیت در مورد منطقه‌ای با همین نام در خاک یونان و تحریف تاریخ این کشور است.

نخست‌وزیر یونان (چپ) روز جمعه در چارچوب رایزنی‌ها با سیاستمداران این کشور بر سر مذاکرات با مقدونیه، با رئیس‌جمهور یونان دیدار کرد.
نخست‌وزیر یونان (چپ) روز جمعه در چارچوب رایزنی‌ها با سیاستمداران این کشور بر سر مذاکرات با مقدونیه، با رئیس‌جمهور یونان دیدار کرد.

یونان از زمان تأکید کرده که آن کشور باید جمهوری مقدونیه یوگسلاوی سابق نامیده شود و مانع پیوستن مقدونیه به ناتو و اتحادیه اروپا شده است.

مقام‌های هر دو کشور گفته‌اند که قصد دارند این اختلاف را در سال جاری حل کنند و توافق کرده‌اند که مذاکرات در این زمینه بیشتر شود.

مذاکرات نمایندگان دو کشور با میانجی‌گری سازمان ملل متحد روز ۱۷ ژانویه در شهر نیویورک به نتیجه مشخصی نرسید، ولی به گزارش رسانه‌ها چند نام برای بررسی در مذاکرات آینده پیشنهاد شد.

یونان خواهان آن است که مقدونیه با افزودن صفت مشخصه‌ای مثل «شمالی» و یا «نوین» مشخص کند که در مورد منطقه مقدونیه یونان هیچگونه ادعای مالکیتی ندارد.

هر چند به نظر می‌رسد رهبران هر دو کشور به سوی حل این اختلاف نزدیک می‌شوند، ولی آنها با مخالفت شدید ناسیونالیست‌ها در کشور خود روبه‌رو هستند.

روز ۲۱ ژانویه در شهر تسالونیکی واقع در شمال یونان ده‌ها هزار نفر برای نشان دادن مخالفت خود با گنجاندن کلمه «مقدونیه» در هر گونه توافق احتمالی دست به تظاهرات زدند.

سازماندهندگان این حرکت به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که انتظار می‌رود در تظاهراتی که قرار است روز چهارم فوریه در آتن در مخالفت با امتیاز دادن به مقدونیه برگزار شود، حدود یک میلیون نفر شرکت کنند.

همزمان در مقدونیه ناسیونالیست‌ها نخست‌وزیر این کشور را به دادن امتیاز بدون دریافت چیزی در ازای آن متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG