لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

حسن نصرالله با هشدار نسبت به «خلأ قدرت»، از هوادارانش خواست اعتراض‌ها را ترک کنند


پخش سخنان حسن نصرالله در نمایشگری در شهر بعلبلک؛ جمعه سوم آبان
پخش سخنان حسن نصرالله در نمایشگری در شهر بعلبلک؛ جمعه سوم آبان

حسن نصرالله، دبیرکل گروه حزب‌الله لبنان، از هواداران این گروه خواست که از اعتراض‌های ضددولتی فاصله بگیرند و همزمان نسبت به پدید آمدن «خلأ قدرت» در این کشور هشدار داد.

رهبر حزب‌الله لبنان در نطقی که روز جمعه ۳ آبان از شبکه تلویزیونی «المیادین» پخش شد گفت دیگر اعتقاد ندارد که اعتراض‌ها «خودجوش» است و «قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی» در پی «سوء استفاده» از اعتراض‌ها هستند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنان حسن نصرالله اندکی پس از آن پخش می‌شد که هوادارانش در خیابان‌های مرکزی بیروت با معترضان درگیر شده بودند.

بنابر همین گزارش، هواداران حزب‌الله از اینکه معترضان در شعارهایشان علیه تمامی سیاستمداران، حسن نصرالله را نیز لحاظ کرده بودند خشمگین شدند.

با این حال رهبر حزب‌الله لبنان در سخنانش برخی «رسانه‌های عربی در خلیج فارس» را متهم کرد که «خواسته‌اند القا کنند» او از ابتدا «معترضان را «تهدید کرده است».

حسن نصرالله همچنین با استعفای دولت و برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام مخالفت کرد و گفت: «خلأ قدرت می‌تواند به هرج و مرج و فروپاشی منجر شود» و حزب‌الله «از کشور در قبال چنین خلأیی محافظت خواهد کرد»

او درباره اقدامات احتمالی حزب‌الله لبنان برای جلوگیری از ایجاد خلأ قدرت توضیح نداد.

آمریکا و شماری دیگر از کشورها گروه حزب‌الله لبنان را در زمره سازمان‌های تروریستی قلمداد می‌کنند اما اتحادیه اروپا فقط شاخه نظامی این گروه را تروریستی می‌داند.


اعتراض‌ها در بیروت و چند شهر دیگر لبنان از روز پنج‌شنبه وارد دومین هفته خود شد و به رغم پیام رئیس جمهوری آن کشور، روز جمعه برای نهمین روز ادامه یافت.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، با اشاره به اینکه آماده است با نمایندگان معترضان دیدار کند، از تظاهرکنندگان خواسته بود به مسدود کردن خیابان‌ها پایان دهند و از اصلاحات نخست وزیر حمایت کنند.

با این حال در اعتراض‌های شامگاه پنج‌شنبه و پس از نطق میشل عون همچنان بر کناره‌گیری «تمامی مقام‌ها» تأکید شد و روز جمعه نیز معترضان در بیروت، طرابلس، نبطیه و چند شهر دیگر به تجمعات ادامه دادند و چادرهایی نیز برپا کردند.

در جریان اعتراض‌های روز جمعه، بزرگراه صیدون به بیروت نیز مدت کوتاهی از سوی معترضان مسدود شد اما نیروهای ارتش اقدام به بازگشایی آن کردند.

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان که مشمول تحریم‌های آمریکا قرار دارد، در اظهارات روز جمعه‌اش گفت نگران آینده گروهش نیست و به باور او، تحلیل‌ها درباره اینکه آمریکا علیه ایران اقدام نظامی می‌کند و محور مقاومت جمع می‌شود درست نیست و احزاب لبنانی نباید به این موضوع «دلخوش» باشند.

وی در عین حال از مطالب منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی و همچنین رسانه‌های عربی و بین‌المللی به عنوان دلیل نگرانی خود درباره آینده لبنان یاد کرد.

منابع: آسوشیتدپرس، رویترز، العالم، گزارش‌های رادیو فردا / ر.ح / ج
XS
SM
MD
LG